NASA gør vigtigt nyt fund på Mars: - Det giver helt nye muligheder

En robot fra NASA har gjort to vigtige opdagelser på Mars

Siden august 2012 har NASA's robotbil Curiosity ledt efter spor af liv på Mars' overflade.

Nu har det årelange arbejde endelig båret frugt.

Robotten har nemlig gjort en vigtig opdagelse. For første gang er der blevet fundet solidt organisk materiale lige under planetens overflade.

Det skriver NASA på deres hjemmeside.

Opdagelsen giver en stærk indikation på, at der kan have været liv på Mars, eller endda at der måske stadig foregår forskellige biologiske processer på planeten.

- Med disse opdagelser fortæller Mars os, at vi skal blive ved med at forfølge vores kurs og lede efter beviser for liv, siger Thomas Zurbuchen, der er leder af The Science Mission Directorate hos NASA.

- Jeg er sikker på, at vores fortløbende og planlagte missioner vil låse op for flere spektakulære opdagelser på den røde planet, siger han videre.

De nye opdagelser er meget spektakulære, lyder det fra NASA. Foto: AP

Vækker stor glæde
Hos Thomas Zurbuchen skaber den nye opdagelse stor begejstring.

- At finde solidt organisk materiale i de øverste lag af planetens overflade indikerer, at Mars kan have været beboelig. Det giver os mulighed for at lære mere om organiske molekylers historie på Mars og lave missioner i fremtiden, hvor vi kan grave endnu dybere.

Det er ikke første gang, at NASA finder organisk materiale på Mars, men de nye resultater adskiller sig på et afgørende punkt fra de tidligere.

Koncentrationen af organisk materiale er nemlig 100 gange større, end hvad der tidligere er blevet registreret på planeten.

Organisk materiale indeholder kulstof samt brint og kan derudover indeholde ilt, kvælstof og andre grundstoffer. Selvom alle levende organismer består af organisk materiale, så kan der opstå organisk materiale, uden at der er liv.

NASA understreger, at Curiosity ikke har bestemt kilden til de organiske molekyler, eller hvorvidt det indeholder spor af gammelt liv.

Men uanset hvad giver materialet et indblik i, hvilke processer der har hersket på planeten, siden den blev dannet.

Der er fundet organisk materiale på Mars. Foto: AP