Neandertalere mæskede sig angiveligt i hajkød

Det moderne menneske var ikke den eneste menneskeart, der spiste fiskeføde, viser ny forskning

Forskerne fandt blandt andet hvirvelknogler fra en ål, som neandertalere skal have spist (Foto: JOAO ZILHÃO/Science)

Vores fortidsslægtninge har angiveligt nydt delikate hajfinner og udsøgte delfinbøffer på en strand i det, der i dag er Portugal, for omkring 100.000 år siden.

Ifølge BBC bidrager et nyt studie til en efterhånden stor mængde evidens, som peger på, at neandertalere spiste havdyr. Det skriver Videnskab.dk.

Resultaterne overrasker, fordi forskerne i årtier har tænkt, at fiskefangst var forbeholdt vores egen art, Homo Sapiens.

Læs mere på Videnskab.dk: Nyt studie: Geologer finder fragmenter fra ældgammelt kontinent i Nordcanada

I følge BBC går en teori på, at havdelikatesserne har ’boostet’ hjernen på Homo Sapiens og var årsag til en pludselig opblomstring i kreativitet og opfindelser blandt menneskearten  for omkring 200.000 år siden.

Teorien går yderligere på, at dette ’hjerne-boost’ var en medvirkende faktor til, at Homo sapiens udkonkurrerede både neandertalerne og denisovaner.

Læs mere på Videnskab.dk: Stress og store forandringer sætter sig spor i dine tænder

Men i Portugal har forskerne nu fundet beviser på, at neandertalerne spiste både muslinger, krabber, hajer, ål, delfiner og sæler.

De nye fund udfordrer derfor teorien om, at Homo Sapiens’ overlegenhed skulle være opstået på baggrund af deres fiskeføde, siger Matthew Pope til BBC ifølge Videnskab.dk.

Han forsker i arkæologi ved University of California i London, men har ikke selv været involveret i det nye studie.

Coronavirus: Alt om udviklingen, symptomer og behandling