Sådan skal du spise for at få flest vitaminer

Nogle æblesorter i supermarkedet indeholder meget mere C-vitamin end andre, og en laks har mest D-vitamin et bestemt sted, viser forskning. Læs her, hvordan du kan optimere dit vitaminindtag gennem kosten.

Arkivfoto: Polfoto
Arkivfoto: Polfoto

Hører du til dem, der altid spiser æbler med skræl, fordi du har hørt, at vitaminerne sidder i det yderste lag? Det bør du blive ved med, skriver Videnskab.dk.

For vitaminindholdet i æblets skræl er lige så høj som det samlede indhold i resten af æblet, viser forskning.

Læs også på Videnskab.dk: Juice og smoothie: Går vitaminerne tabt i blenderen og frugtpresseren?

'Der er lige så meget C-vitamin i skrællen som i hele det skrællede æble på trods af, at vægten af det skrællede æble er væsentligt højere end selve skrællen,' sagde seniorforsker Pia Knuthsen fra DTU Fødevareinstituttet, da hun for nyligt var til International Vitamin Konference i København.

Fødevareinstituttets målinger viser også, at der er stor forskel på vitaminindholdet i forskellige æblesorter på det danske marked.

Et Discovery æble indeholder for eksempel 34 procent af den anbefalede daglige dosis C-vitaminer.

Et Gala æble indeholder derimod kun 3 procent af den mængde C-vitamin, myndighederne anbefaler, at man får om dagen.

Se listen over de forskellige æblesorters C-vitamin-indhold i artiklen på Videnskab.dk.

Læs også på Videnskab.dk: 10 myter om vitaminpiller

Mælk er rig på A-vitamin. Men mælkens vitaminindhold er højest, hvis den er malket om foråret eller om sommeren fra en ko, der har været på græs, fortalte Pia Knuthsen også:

'Mælkens indhold af A-vitamin er lavest om vinteren. Det stiger med 50 procent om foråret, hvis køerne kommer ud på græs, og det falder igen til efteråret, når køerne kommer tilbage i stalden.'

Kartofler er en anden fødevare, der udgør en stor del af mange danskeres kost. Kartoflerne er rige på C-vitaminer, men hvis du vil have størst udbytte, skal du spise dem, lige efter de er høstet.

10 uger efter høst er kartoflernes C-vitamin indhold faldet til næsten det halve, viser Pia Knuthsen og kollegernes forskning.    

Læs også på Videnskab.dk: 'Vidundermidlet' D-vitamin kan være farligt for dig

Fisk indeholder meget D-vitamin, og især laks er populær på de danske spiseborde.

Men det er ikke ligegyldigt, hvilken del af laksen du spiser, hvis du vil optimere dit vitaminindtag. Vitaminindholdet er nemlig størst i laksens forende og mindst i halen.

Fiskens vitaminindhold afhænger også af, om den er opdrættet eller har levet vildt.

D-vitaminindholdet i en vild laks kan være mere end 10 gange højere end i en opdrættet laks, viser målinger. Desværre er stort set alle de laks, man kan købe i danske supermarkeder, opdrættede.

Andre artikler på Videnskab.dk:

Er cola godt mod dårlig mave?

Det er vigtigere at se sund end klog ud, hvis du vil være leder

30 minutters gåtur kan redde din arbejdsdag

15 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere