Skræmmende: Uopdaget ‘Planet X’ kan sende kometer mod Jorden

Forskerne har længe diskuteret, om der langt ude i solsystemet findes en hidtil uopdaget ’Planet X’. Nu peger ny forskning på, at der gør, og at ‘Planet X’ kan sende et bombardement af kometer mod Jorden

Illustration: AP/California Institute of Technology

Forskere har længe diskuteret muligheden for, at der gemmer sig en ‘Planet X’ i Kuiper-bæltet på den anden side af Pluto i den fjerne ende af vores solsystem. Det skriver Space.com ifølge Videnskab.dk.

Tidligere i år kom der nyt brænde på bålet, og et amerikansk forskerhold påstod at have udregnet planetens bane ud fra bevægelser fra omkringliggende objekter.

Læs også på Videnskab.dk: Skal underhylere vaskes ved 40 eller 60 grader?

Nu er der endnu en opdagelse, som tyder på, at der gemmer sig noget stort derude, og det er ikke ubetingede gode nyheder for Jorden.

‘Planet X’ kan nemlig være skyld i masseuddøen på Jorden ifølge en ny artikel netop udgivet i tidsskriftet Monthly Notices Letters of the Royal Astronomical Society.

Her forklarer den amerikanske forsker Daniel Whitmire, hvordan planeten kan have trukket kometer i retning af Jorden, skriver Space.com ifølge Videnskab.dk.

Og hvis sådan et bombardement ikke skulle være nok til at udrydde liv på Jorden, så skriver han også, at kometer, der kommer for tæt på Solen på vejen, kan blive nedbrudt til skyer, der kan skabe livstruende og globale, kølende begivenheder for Jorden.