Udsigt til anus og kønsorganer: Forskere viste aber sexede reklamer

Det modsatte køn sælger, også selvom man er en abe. Det er konklusionen i et nyt amerikansk studie

Eksempler på de billeder, aberne fik vist. Foto: Acikalin et al, PLoS One
Eksempler på de billeder, aberne fik vist. Foto: Acikalin et al, PLoS One

Ville et billede af et fuldt eksponeret anus få dig til at vælge Adidas fremfor Nike?

Nej? I reklameverdenen er der ingen tvivl om, at sex og andre reklametricks sælger, og nu viser et amerikansk studie, at det tilsyneladende også gælder for vores behårede venner i dyreriget.

Det skriver newscientist.com ifølge Videnskab.dk.

Under studiet serverede forskere fra Stanford University i USA sexede reklamer for makakaber, og resultatet var ikke til at tage fejl af.

Læs mere på Videnskab.dk: Sex-galde hippie-aber er menneskets frække kusine

Forskerne viste først aberne et logo fra kendte mærker som Pizza Hut, Dominos Pizza, Nike og Adidas.

Ved siden af logoet placerede de forskellige billeder, henholdsvis:

• Ansigtet af en dominerende han-abe

• Ansigtet af en lavt rangerende han-abe

• En hun-abe, hvor der er frit udsyn til anus og kønsorganer

Læs mere på Videnskab.dk: Unge sender sex-beskeder og nøgenbilleder som aldrig før

Aberne skulle derefter vælge, hvilke af logoerne, de bedst kunne lide.

Hver abe var igennem øvelsen 3 gange, hvor de blev præsenteret for 70 ’reklamer’ per gang.

Øvelserne viste, at aberne foretrak de brands, som de tidligere havde stiftet bekendtskab med.

Han-aberne foretrak logoerne, der var associeret med alle tre abe-billeder, mens kvinderne ikke reagerede på logoerne med billedet af den lavt rangerende han-abe.

Læs mere på Videnskab.dk: Aber med store næser scorer flest hunner

Det skyldes, ifølge forskerne bag, at al information om de andre aber i en gruppe er vigtig for han-aberne, mens hun-aberne ikke har brug for information om de lavt rangerende hanner.

Resultatet overrasker ikke primatolog og lektor ved Liverpool John Moores University i England Emily Bethell:

- Primaters hjerne har udviklet sig til at prioritere social information - især information, der har relevans i forhold til reproduktion - over andre typer information, fortæller hun til newscientist.com ifølge Videnskab.dk.

Andre artikler på Videnskab.dk

Unge sender sex-beskeder og nøgenbilleder som aldrig før

Sex med dyr – ja, hvorfor ikke?

Pokkers: Penis falder af efter sex

4 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere