Hver dag er Ekstra Bladet i kontakt med tæt på en million brugere, der følger breaking news i Danmark og verden. De læser og ser video om politik, underholdning og sport og besøger ekstrabladet.dk tæt på 100 mio. gange om måneden, hvor de ser 500 mio. sider og mere end 20 mio. videoer. Kommercielt sætter Ekstra Bladet standarden med dataplatformen Relevance, analyticsplatformen Longboat og Platform Intelligence in News, der udvikler ansvarlig AI- og machine-learning til fremtidens nyhedsmedie.
Knud Brix, Ansvarshavende chefredaktør
Anders Borup, Administrerende chefredaktør
Asger Juhl, chefredaktør
Signe Skarequist, Kommerciel direktør
ANTI-AUTORITÆR
Vi stiller spørgsmål ved normer, regler og magten.
Det politisk korrekte er vores modpol.
PROVOKERENDE
Vi sætter tingene på spidsen. Vi bruger uortodokse virkemidler, iscenesætter
og sætter eliten stolen for døren.
BEGAVET FRÆK
Vi vil få både kvinder og mænd til at tabe underkæben, løfte øjenbrynene
og få pulsen op.
UIMPONERET
Vi tør stille de dumme spørgsmål, gå imod strømmen og ligger ikke under
for nogen former for magt eller dogmer. Vi er frygtløse.
KORT OG KONTANT
Vi skærer igennem. Vi har et falkeblik for søforklaringer, og folk der taler uden om.
Vi skriver kort og kontant, så folk kan forstå det.
Vi har retningslinjer inden for en række områder, som f.eks.:
Vi betragter disse regler som interne arbejdsredskaber, der løbende justeres. Alle sager er forskellige, derfor tager vi grundlæggende stilling fra sag til sag. Diskussioner om journalistik og etik er en stor del af det daglige arbejde på Ekstra Bladets mange redaktioner. Alle Ekstra Bladets redaktionelle medarbejdere er bekendt med de presseetiske regler. En vigtig del af etikken på Ekstra Bladet er åbenhed. Vores arbejde kan følges helt tæt på i dokumentarfilmen ’Ekstra Bladet uden for citat’, og vi deltager gerne i radio- og tv-programmer samt interviews, hvor vi bliver stillet til ansvar for vores journalistiske metoder.
Eksterne samarbejdspartnere, der leverer redaktionelt indhold til Ekstra Bladet, skal følge samme retningslinjer for redaktionelt indhold, som vores ansatte. Indholdet skal være kritisk, sagligt og korrekt i overensstemmelse med medieansvarslovens § 34, stk. 1, herunder reglerne for god presseskik. Leverandøren må ikke have indgået aftaler om rabat, gaver, fordele etc. til egen vinding i forbindelse med udarbejdelse af indholdet.
Sponserede artikler (native advertising) bliver til i et samarbejde mellem Ekstra Bladets kommercielle native-afdeling og en annoncør. Ekstra Bladets uafhængige redaktioner har intet at gøre med sponserede artikler.
Når en artikel er markeret med teksten ’Sponseret af brand’, har sponsoren betalt for artiklen og har indflydelse på det tema, den beskæftiger sig med. Ekstra Bladets native-redaktion står bl.a. for idéudvikling, vinkling, billedvalg og tekst. Native-redaktionen består af journalister, der tilstræber at give brugerne en læseværdig oplevelse i form af indhold, der enten gør læserne klogere på et givent tema eller har en høj underholdningsværdi.
Native-indhold skal leve op til de kvalitetsstandarder samt til den værdi, stil og tone, læserne kender fra Ekstra Bladets øvrige indhold. Den ansvarlige native-redaktør har til enhver tid fuld råderet over det native-indhold, der publiceres på Ekstra Bladets medieplatforme.
Sponserede artikler kan optræde på eb.dk eller i print-udgaven af Ekstra Bladet. Artiklerne bringes side om side med almindeligt redaktionelt indhold, men de vil være tydeligt markeret med teksten ’Sponseret af brand’, uanset hvor de optræder på hjemmesiden eller i avisen. Baggrundsfarven på forsidehenvisninger vil også adskille sig fra det uafhængige redaktionelle indhold.
Vi lever af kontakt med vores læsere. Det gælder også, når vi laver fejl.
Hvis du opdager fejl, er du velkommen til at skrive til os på post@eb.dk.
Hvis du ønsker at kontakte Ekstra Bladet med anmodning om afindeksering, anonymisering eller sletning af indhold, du er omtalt eller afbilledet i, kan du skrive til os på afindeksering@eb.dk.
Du kan derudover klage til Pressenævnet, hvis du har retlig interesse i den sag, du klager over. Det skal ske senest 12 uger efter, at Ekstra Bladets indhold er offentliggjort. Du kan på Pressenævnets hjemmeside læser mere om dine klagemuligheder.
Ekstra Bladets indhold såsom artikler, fotos, video, grafik og andet materiale offentliggjort på Ekstra Bladets platforme eller under Ekstra Bladets logo tilhører Ekstra Bladet og stilles kun til rådighed for visning/læsning. Som privatperson kan du dog udskrive enkelte kopier til dig eget private brug i overensstemmelse med ophavsretslovens § 12.
Virksomheder, institutioner, foreninger mv. der ønsker at udnytte Ekstra Bladets indhold, hvad enten det er til internt eller eksternt brug, skal indhente forudgående tilladelse fra Ekstra Bladet.
Hvis du har spørgsmål til køb af artikler, fotos, video, logo eller andet materiale, kan du kontakte os på videreudnyttelse@eb.dk
Ekstra Bladets retningslinjer for links, deling via sociale medier og RSS-feeds kan læses her.
Som alle andre private virksomheder, foreninger, organisationer og offentlige myndigheder i Danmark, skal Ekstra Bladet selvfølgelig også overholde persondataloven.
Persondataloven er den lov, der beskriver, hvornår og hvordan personoplysninger kan behandles. Det er altså information, vi indsamler, som vi behandler elektronisk, manuelt eller fysisk.
Under ”Ekstra Bladets persondatapolitik” kan du læse nærmere i detaljer om, hvilken information, vi indsamler om dig, når du anvender vores produkter.
Journalistiske medarbejdere på Ekstra Bladet må som udgangspunkt ikke påtage sig andet arbejde udover sit arbejde som journalist på Ekstra Bladet. I tilfælde heraf, skal chefredaktionen godkende beskæftigelsen.
Det tillades medarbejdere at holde foredrag mv. under ansættelse på Ekstra Bladet. Det er op til den enkelte medarbejder at lave det rette jugement ift. relevans, habilitet, tidsforbrug etc.
Såfremt en journalist ytrer sig i andre medier i form af fx kommentarer, klummer, deltagelse i tv-programmer, skal hvert enkelt projekt på forhånd godkendes af chefredaktionen.
Ekstra Bladet stiller sig ikke i vejen for, at en medarbejder deltager i foreningslivet eller engagerer sig i politik. Dette kan imidlertid have indflydelse på det konkrete arbejdsområde. Chefredaktionen er ligeledes involveret i processer herom.