Provokerende reklamer

Det går hurtigere og stærkere i en verden, som både betager og foruroligerDen provokerende reklame viser vejen til Ekstra Bladets succes

Den lille havfrue som skelet med Barsebäck i baggrunden. Skatteål, der hygger sig i mudrede loves mørke. Svenskeren, der i afmagt skriger sit 'Ynk! Ynk! Ynk!' ud over det latterlige, lille fladland vest for Øresund.

Ekstra Bladets fremgang har gennem årene blandt meget andet hængt sammen med bemærkelsesværdig reklame.

Gennem godt 40 år har marketingafdelingen og bladets reklamebureauer udfoldet fantasi og energi for at fortælle om avisens særlige kvaliteter. 'Ekstra Bladet - tør, hvor andre tier' blev første gang anvendt i en annonce for avisen selv om bolighajer. De seks ord afspejler avisens grundholdning og har siden 1967 stået på forsiden.

Spray-graffiti
Spraykampagnen i 1971 var en rigtig øjeåbner. Dengang var hverken busreklame eller graffiti særlig udbredt, så det virkede stærkt, at reklamebureauet Partners, inspireret af musicalen 'Hair', havde udformet buslangsider i samme gule farve som busserne og skrevet f.eks. 'Gi den hele barmen' eller 'Vi knalder bolighajer' med spraymaling.

Faktisk var kampagnen så overbevisende, at mange ringede og klagede over, at Ekstra Bladet havde lavet hærværk.

Partners og Peter Wibroes plakat med atomkraftværk Barsebäck og Den Lille Havfrue som skelet, lavet i 1986 umiddelbart efter Tjernobyl-ulykken - fastslog Ekstra Bladets modstand mod værket og dets placering tæt på København.

Nye ord som 'skatteål' blev til i samspil mellem redaktion og reklamebureau.

Kult-reklamer
Lars von Trier har forsynet Ekstra Bladet med opsigtsvækkende reklamefilm, især Sauna fra 1986, som nu kan findes i tv-kavalkader med vilde reklamer. TV2 har forvist den - den er for uartig, mener TV2's censor.

Den nu afdøde skuespiller Ernst-Hugo Järegård, Danmarksberømt fra Lars von Triers tv-serie 'Riget', skabte fra 1996 stor jubel, når han slog omkring sig med Ekstra Bladet og råbte 'Jäkla Skittidning - Ynk! Ynk! Ynk!'. Succesen betød, at flere svenske firmaer fik ham med i deres reklamer mod god betaling.

I 1999 fandt Ekstra Bladet og reklamebureauet Grey København på slaglinien 'Find dig i Ekstra Bladet eller find dig i hvad som helst'. Udfordrende og vildt vittige taleboble-billeder vises som trafikplakater og annoncer, og Søren Fauli plus en stribe af tidens bedste skuespillere har hentet priser på de ætsende spots i bio og tv.

I marts 2011 kom de to seneste imagefilm på gaden og skabte som altid med Ekstra Bladets film ballade. Ikke alle ville vise hele den første film. Den var for barsk, mente de. Bedøm selv:

Bedemændene ses her

Hjemmeværnet ses her

Find os på Facebook HER