Annonce:
Annonce:

Almindelige folk må tage bussen

Når København lige som Aarhus får letbane slår den sære sving. Uffe Gardel forklarer hvorfor. Foto fra Aarhus Letbane. POLFOTO
Når København lige som Aarhus får letbane slår den sære sving. Uffe Gardel forklarer hvorfor. Foto fra Aarhus Letbane. POLFOTO
Annonce:
Følg Opinionen

Uffe Gardel, journalist

Store trafikprojekter er stadig i stand til at få de værste sognerådsmanerer frem i de små magthavere rundt om på landkortet.

Da Danmark i begyndelsen af 1900-tallet i stor hast blev plastret til med jernbaner, kappedes sogneråd og borgmestre om at få baneselskaberne til lige at lade banelegemet slå et sving omkring netop deres by, og som led i overtalelsesforsøgene blev der gerne inviteret på besigtigelsesture og solide arbejdsfrokoster med cigar på Postgården i Korsbæk.

Sådan noget må man jo ikke mere, og hvis man gør det alligevel, risikerer man at komme i avisen. Men så kan man jo gøre noget andet. Man kan for eksempel finde den virkeligt store tegnebog frem og simpelt hen købe sig til indflydelse på linjeføringen.

Annonce:

Det er præcis, hvad Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby gjort. Uanset at universitetet sådan set er et universitet, og derfor forventes at bruge de penge, staten giver det, på universitetsagtige ting som undervisning og forskning, har DTU’s ledelse valgt at bruge 81 millioner kroner på at give tilskud til bygningen af den nye letbane gennem Lyngby. For pengene får man nogle stoppesteder på DTU.

Den slags må DTU bare ikke bruge penge på, har Uddannelses- og Forskningsministeriet nu én gang for alle fastslået. DTU bedyrer, at man ikke anede, at man ikke måtte bruge penge på letbaner, bare fordi man er et universitet. Ekstra Bladet kan dog fortælle, at ministeriet allerede i 2013 i en mail til DTU skrev, at DTU ikke måtte bruge penge på letbanebyggeri, så man får en anelse om, at DTU bare har satset på, at det først ville blive opdaget, når det var for sent at gøre noget ved det.

Og det er det nu; pengene er ved at være brugt, og letbanen er snart bygget færdig. Og den kommer til at slå et fint lille herresving ind gennem DTU, som havde landmåleren været til en god frokost på Postgården. Jeg gætter på, at ingen vil blive fyret for det lille nummer med offentlige midler, og ingen vil blive tvunget til at betale af egen lomme.

Annonce:

Inde i København har man jo en rigtig metro, og ikke en letbane, men også den projekteres på sognerådsmanér. For nylig vedtog Borgerrepræsentationen i København således, at man synes den kommende metrolinje til Lynetteholmen skal slå et stort smut ud omkring Amager. Det mener Borgerrepræsentationen, at den godt kan tillade sig, fordi København ejer 41 procent af Metroselskabet.

Men hov, der er jo også en kommune, der hedder Frederiksberg, og den ejer otte procent af metroselskabet, og den vil også have noget indflydelse for sine penge. Og Frederiksbergs borgmester siger, at han er ”pikeret” – det betyder på den lokale dialekt ”skidesur”– over, at Frederiksberg ikke er blevet spurgt. Han har nemlig også en mening, og tænk: Han synes den nye metrolinje skal gå igennem Frederiksberg.

Annonce:

Ude i Brønshøj og Husum er de ikke så heldige at have deres egen kommune, sådan som Frederiksberg, så de må bare sørgmodigt se i øjnene, at der heller ikke bliver hverken letbane eller metro til dem i denne omgang. Men på den anden side er de fleste af dem, der bor i Brønshøj-Husum, jo også bare almindelige kontorfolk og pensionister og indvandrere, og den slags mennesker må tage bussen. For de kan jo ikke lige finde 81 millioner kroner eller købe otte procent af Metroselskabet, vel?

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Vi byder dig velkommen til at deltage i Debatten her på Ekstra Bladet.
Få enkle regler skal overholdes.

  • Aktivér min adgang til Debatten
  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af Debatten.
98 kommentarer
Vis kommentarer
Nej tak, Søren Pape - du skal ikke være statsminister
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: