260 mio. for at gøre reklame for sig selv

Bent Falbert. Forhenværende chefredaktør for Ekstra Bladet, skriver om ret og vrang i retsstat og samfund.

ALDRIG HAR JEG hørt så galt: Staten vil forære nogle mennesker 260 mio. kr. over fire år for at gøre reklame for sig selv i radioen!

Jeg tager den lige forfra:

ALDRIG HAR JEG hørt så mange timers radio som i de seneste år. Det er Radio24syvs skyld. Man kan skælde stationen ud for meget. Det har jeg gjort. Men underholdende, samfundskritisk og oplysende har den været – lige fra Lars Trier Mogensens politisk enøjede ’Det røde Felt’ til sladderprogrammet ,Det man Taler Om’ med ugens snagehistorier eller til Mikael Jalvings islamkritiske øksehug og Huksi Bachs ’Det Gode Gamle Folketing’. Og så var der Millionærklubben hver morgen med tip til småkapitalister om, hvordan pensionen bedst forrentes.

NU HAR FIRE JURISTER plus fire medielærere og en revisor bestemt, at Radio24syv skal lukke 31. oktober. De seks kvinder og tre mænd udgør nemlig Radio-tv-nævnet, som bestyrer sendetilladelser til radiokanaler. Formand er Caroline Heide Jørgensen, som er professor i markedsret – hvilket er en sær kvalifikation i denne sammenhæng.

SOM MANGE ANDRE ventede jeg, at når nævnet tog FM-kanalen fra 24syv, fik den i det mindste en DAB-kanal i bytte, trods mystiske krav om, at 70 pct. af virksomheden skulle ligge mindst 111 km fra det syndige København.  

Men nix. Radio24syv bliver slukket efter otte år med stigende succes og en halv million lyttere.

NÆVNET HAR i sin visdom udstyret Radio Loud med den digitale kanal samt 260 mio.kr. over fire år, hentet hos skatteyderne. Den udkårne er noget af en bastard: Radio Diablo i Svendborg, Danske Studerendes Fællesråd, Mungo Park teatret, Nationalmuseet, Gads og Gyldendals forlag, postmuseet Enigma og mange flere.

I Radio Loud skal Mungo Park gøre reklame for egne forestillinger via 12 programmer årligt, ligesom de to bogforlag skal medvirke i egne programmer. Det samme skal musikhuset VEGA, som hver uge skal lave reportager om, hvordan musikhuset drives. Roskilde festivalen har lovet ti programmer om sig selv.

MAN TROR, DET ER LØGN. Men den er god nok: Radio24syv fik af en borgerlig regering 95 millioner statskroner årligt med forbud mod at bringe en eneste reklame. Nu forærer en socialdemokratisk regering Radio Loud 65 mio. kr. om året i fire år med ordre om at reklamere for præcis den gruppe virksomheder, der sammen har søgt om penge og sendetilladelse.

Verden er undertiden et sælsomt sted, ikke mindst den politiske verden.

RADIO LOUD KAN i øvrigt ikke høres ikke høres i 10 pct. af husstandene og dårligt nok i bilerne. I resten af riget skulle den begynde at give lyd fra sig 1. april. Nævnet håber, at især unge vil lytte.

De, der leder forgæves efter Loud, kan trøste sig med DRs P1 eller  Radio 4, som med base i Aarhus vil levere stof i et samvirke mellem en række jyske og fynske aviser fra 1. november.

Der vil altså være tre taleradioer tilbage i Danmark med Radio Loud som den foreløbig eneste, der får over en kvart milliard kroner af staten som tak for at gøre reklame for sig selv.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
46 kommentarer
Vis kommentarer