Resocialiseringen af Qvortrup

Bent Falbert. Forhenværende chefredaktør for Ekstra Bladet, skriver om ret og vrang i retsstat og samfund.

Forbrydere plejer at blive resocialiseret efter dom og strafafsoning. Men i tilfældet Henrik Qvortrup, 52, sker det i omvendt rækkefølge. Den skaldede journalist med det store ego og den brogede karriere har det i forvejen med at gøre tingene bagvendt.

Det danske sprog rummer kun otte ord, der begynder med Q – og de er alle fremmedord. Sådan nogle som quiz og Quisling. Men så er der nr. 9: Qvortrup. Hverken quizmester eller landsforræder – men blot vor tids mest udømte redaktør.

Det var ham, der 2001-2008 var chefredaktør for Se og Hør, mens bladet bragte oplysninger om kendte personer, hentet via overvågning af deres kreditkortforbrug. Indiskretionerne blev pløkulovligt opsnappet af en medarbejder i kortfirmaet NETS og viderebragt til ugebladets sladdertanter.

Sindigt politi

Der er rejst sigtelse mod 12 mennesker for snageriet. En af dem har fortalt, at Qvortrup som chefredaktør traf aftale med kortspionen om leverancer og aflønning. Det bestrider Qvortrup vist nok selv. Retssagen må vise, hvad der er op og ned. Som sædvanlig arbejder politi og anklagemyndighed så pinligt langsomt, at der gror mos på sagen, herunder vidnernes og de 12 sigtedes hukommelse, som i forvejen er svækket. Domsforhandlingen begynder først 9. september.

Da kortspionagen kom frem, forlod Q 29. april 2014 sit job som politisk reporter på TV2 News, hvor han havde været ansat i fem år. Sigtelsen var for belastende.

Qvortrup har en veludviklet evne til at skabe ballade, hvor han kommer frem. 2005-2007 var han således gæstekommentator i tv-programmet Jersild & Spin. Det måtte han forlade, da Se og Hør bragte hans påstand om, at Naser Khader, MF, havde fået udført sort arbejde. Khader kaldte redaktøren ’et svin’, mens kommentator Ralf Pittelkow takserede Henrik som ’den ukronede konge af bullshit i de danske medier’.

Radio kovender

Tilbage til den tidlige resocialisering: Radio24syv har netop hyret ham som vært i et program om medier, som han fra 10. juli skal stå for sammen med redaktøren af det satiriske Rokoko Posten, Mikkel Andersson. Går dét nu an?

Tja, radiostationens direktør Jørgen Ramskov har præsteret en umådelig klodset kovending. Sidste år meddelte han nemlig den samlede redaktion, at Henrik Qvortrup under ingen omstændigheder måtte få adgang til radioens mikrofoner, mens straffesagen verserer. Det ville være umoralsk, måtte de ansatte forstå.

Nu siger Ramskov, at han ’har skiftet mening’. Stationsforstanderen forklarer pludselig, at ’en mand er uskyldig, indtil han er dømt’. Det er hér, jeg iagttager en ny form for tidlig resocialisering – allerede inden dom og evt. afsoning.

Nu er det letsindigt at kalde Q uskyldig, for dét er han mildt sagt ikke i noget af livets forhold. Men det kan han alt sammen tale ud om i ’Zornigs Zone’, som er Radio24syvs magasin for sociale tilfælde, der betror sig til klagekone Lisbeth Zornig Andersen.

Sladrer igen

Der er dog ét program, jeg vil advare den omvendte radio mod at overlade ham. Det hedder ’Mikrofonholder’ og vil egne sig alt for godt til Qvortrups pludren om livets uretfærdigheder.

Hans sans for sladder nyder24syv allerede godt af i programmet ’Det, vi taler om’, som stationen selv kalder ’Danmarks bedste sladderorgan’, bestyret af Ditte Okman, nordeuropæisk mester i at bande.

Faktisk har Q allerede i al ubemærkethed fået et interviewprogram på Endestationen, hvilket er pressefolks betegnelse for tv-kanalen DK4. Udsendelsen ses af få, men sendes så mange gange, at det samlede seertal bliver måleligt.

Ligefrem at lægge et radioprogram om medier i hænderne på en tugthuskandidat er godt nok modigt. Skulle engagementet blive kortvarigt, er det ikke første gang, det sker. I sine første seks år i avisbranchen nåede Qvortrup at passere gennem Berlingske, Jyllands-Posten, BT og Ekstra Bladet som politisk reporter.

Flakker en del

Derefter et halvt år som leder af Ekstra Bladets politiske redaktion, hvor han nøjedes med forsøg på at lede sig selv. Dernæst to år i partiet Venstres tjeneste.

I 2000-2001 var han kortvarigt medlem af BTs chefredaktion, hvor han skulle stå for samfundsstoffet. Han gik dog mest op i at passere sin medchefredaktør, Nina Vedel Pedersen, på gangen uden at hilse. Efter ti måneder i stolen blev han fyret af ansvarshavende chefredaktør Kristian Lund - grundet dovenskab og manglende samarbejdsevne. På redaktionen mente de, han brugte mere tid på fitness end på BT. Jeg synes, det lyder som en forståelig prioritering.

Ti arbejdspladser på 25 år. Der er fart på. Skulle straffesagen ekspedere Q bag tremmer, kan Radio24syv altid tilbyde ham at stå for radioprogrammet ’Set Indefra.’

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
8 kommentarer
Vis kommentarer