Danmarks reklame

Tegning Allan Buch
Tegning Allan Buch

DETTE ER ET HVERDAGS-EVENTYR uden egentlige skurke. Gabestokken kan holde fridag, for dagens klumme handler udelukkende om tilfredse, tiltalende, smukke mennesker.

Emnet er en tilsyneladende endeløs tv-serie, som statens to kanaler kappes om at sende til befolkningen i den bedste sendetid. Programmets titel er ’Auktionshuset’. Så vidt jeg har kunnet tælle, har Danmarks Radio sendt 41 afsnit over fire sæsoner. Seertallene har været pæne: 707.000 i første runde og 716.000 i anden. De faldt til 595.000 i fjerde sæson.

Herefter blev det meddelt, at DR agtede at finde på noget nyt.

DET BEHOV HAVDE statens anden kanal ikke. I oktober 2016 skød TV2 en ny sæson i gang. Præcis samme koncept. Præcis samme navn.

Hvorfor selv finde på noget nyt, når man kan nøjes med at genbruge den anden stats-senders projekt? Programmet produceres af selskabet Monday, som er glad for statskanalernes glubende appetit på den usædvanligt langstrakte serie.

Selv om Danmarks Radio holdt op med at købe nye afsnit af ’Auktionshuset’, mistede den store station ikke interessen for ’Auktionshuset’. Nu findyrkede DR blot sit speciale: genudsendelser. De gamle programmer bliver endda undertiden udspredt af DR, samtidig med at TV2 viser nye afsnit af ’Auktionshuset’!

I HOVEDROLLERNE ses den sympatiske, velklædte og fotogene familie Bruun Rasmussen, der er dygtige til at spille sig selv. Ejeren er den venlige, gamle Jesper Bruun Rasmussen. Han har altid et smil på læben, når han futter rundt i lokalerne i den københavnske Bredgade eller i Nordhavn, hvor en ny vældig filial er bygget til alle malerierne, møblerne, smykkerne og vinen, der er på vej mod auktion.

I en anden hovedrolle optræder sønnen Frederik. Han er også elskværdigheden selv. I 90 procent af optagelserne spiller et charmerende og uforanderligt smil om hans mund, kun overgået af TV2-studieværten Jens Gaardbos.

DATTEREN ALEXA er med på rollelisten. Kæk og køn som en kvindelig Peter Pan deltager hun entusiastisk i vurderingen af det indleverede løsøre.

Alexa får i begrænset omfang overladt auktionshammeren. Det er mest Frederik, der maser på med at overtage den gamles rolle på podiet med at drive buddene op.

Jeg aner ansats til en rivalisering mellem de to søskende. De er dog alt for velopdragne til at vise den åbenlyst.

JESPER BRUUN RASMUSSEN lader arvefølgen stå åben, men vi seere bliver slemt overraskede, hvis ikke Frederik ender som nummer ét med søs på anden-/tredjepladsen. Måske er det derfor, Alexa smiler mindre til os end broderen.

Nå, det er blot min helt private teori. De elskelige familiemedlemmer og deres loyale personale udveksler aldrig ét eneste knubbet ord. Hos Bruun Rasmussens hersker i hvert eneste afsnit en misundelsesværdig, ubrudt idyl. 

SELVE AUKTIONERNE afvikles også til perfektion hver gang. Typisk drøftes det ved eftersynet, om auktionshusets egen vurdering er sat passende. Den dygtige familie har dog en beundringsværdig evne til at opnå en højere pris end anslået.

Eksempelvis er et af C.W. Eckersbergs triste malerier med titlen ’Udsigt gennem en dør til løbende figur’ solgt for 2,1 millioner kroner

En magnumflaske Romané Conti Grand Cru 1984 gik for 290.000 kroner.

En emalje af Le Corbusiers løb op i 2,05 millioner kroner.

Prisen for Danmarks hidtil dyreste Rolex blev 1.175.000 kroner.

Som Jesper Brun Rasmussen åbenhjertigt udbrød: ’Det er vidunderligt at føle begejstringen’.

VIST ER DET SÅ. Der er dog ét aspekt ved de vellykkede auktioner, som aldrig berøres i programmerne. Det er familiefirmaets egen gevinst. Formentlig er det aftalt med tv-folkene, at et så vulgært anliggende skal forbigås i tavshed. Det kunne jo skabe misundelse, hvis auktionshuses store salærer kom frem i lyset og blev debatemne. Misstemninger egner sig ligesom ikke til denne feel-good-serie.

Da jeg er dårligere opdraget end de høflige tv-folk, kan jeg dog ikke nære mig for at fortælle, at køberen skal betale et grundgebyr på 500 kr. pr. ’vare’ – plus 16 procent af hammerslaget. Der er altså tale om en betragtelig ekstra udgift ved at købe på auktion.

Men der er intet angribeligt i dét. Folk, der byder på en auktion, kender taksterne. 

DE MANGE TV-PROGRAMMER har ikke skadet Bruun Rasmussen A/S. Inden den langstrakte serie havde gjort firmaet kendt i en større kreds, lød årsresultatet for 2013 på ti millioner kroner. I 2016 var det vokset til 16 millioner kroner. Egenkapitalen er heller ikke kommet til skade. Den er steget fra 40 millioner kroner i 2013 til 68 millioner kroner i 2016.

Det er der intet forkert ved. Der er som nævnt tale om en dygtig familie, som utvivlsomt har tjent hver en krone på ærlig vis. Og det bliver den øjensynligt ved med.

Jeg tillader mig blot at lykønske familien Bruun Rasmussen med, at den år efter år ganske gratis modtager den mest omfattende reklame, der nogen sinde er set i dansk fjernsyn. Endda leveret og genudsendt af statens to store tv-stationer.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn og efternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
kommentarer
Vis kommentarer
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen