Når tv-journalister går på ferie

Når DR- og TV2-journalister går på ferie, lukkes en masse programmer ned. foto: ritzau scanpix
Når DR- og TV2-journalister går på ferie, lukkes en masse programmer ned. foto: ritzau scanpix

DET ER HØJSÆSON for sommerlukning af tv-programmer. Med største selvfølge meddeler det ene hold efter det næste, at deres magasin holder pause til hen i august.
Ikke engang nationens voldsomt overbemandede medie – Danmarks Radio – magter at holde liv i faste udsendelser. Selv DR’s mest public service-orienterede program – ’DR2 Dagen’ – går i sort fra medio juni til medio august. Der er dog ikke tale om at nedsætte licensen, så den afpasses til sommerens magre programudbud.
Hvad angår det radioaktive flagskib P1 har DR opgivet at skabe overblik over denne kanals sommerlukninger. Så det er mange.

TÆNK, HVIS AVISERNE opførte sig tilsvarende. Tænk, hvis vi meddelte, at nu sløjfer vi faste tillæg om diverse temaer til 20. august. Tænk, hvis vi til gengæld genoptrykte gamle historier fra arkivet for at fylde hullerne.
Jeg skyder på, det ville give en del læserballade og opsigelse af abonnementer. Men i DR er det en selvfølge, at de 3.000 medarbejdere ikke kan finde ud af at erstatte hinanden i ferieperioden. Sommeren anses heller ikke for egnet til at eksperimentere med at erstatte de mange lukkede programmer med nye. DR står helt stille.

TV2 TÆNKER I SAMME BANER. Personligt kan jeg glimrende undvære ’Go’morgen’ og ’Go’aften’-snakkerierne. Men mange kan lide dem, så det er tosset, at de sommeren igennem sløjfes mange hverdage og altid i weekender, hvor bløde temaer er velegnede.
På TV2 News lukkes der også grundigt ned. ’Presselogen’, ’Tirsdagsanalysen’ og ’Besserwisserne’ er blandt de ferieramte.

RADIO24SYV benytter til gengæld sommerpausen på et dusin faste programmer som ’Det Røde Felt’, ’Rushys Roulette’ og ’Q&A’ til eksperimenter.
Simon Juul er blind passager på et krydstogtskib, hvilket jeg venter mig en del af. Klaus Riskær skal styre et dagligt debatprogram, mens Frank Hvam er sat til at tale med gæster, han beundrer. Ret originale ideer.
Her følger en skamløs, personlig reklame: Huxi Bachs ’Det Gode Gamle Folketing’ er suspenderet, men genoplives kl. 10-12 den 7. august som ’De Gode Gamle Chefredaktører’. Vi takserer halvårets politiske liv. Den anden hedder Georg Metz, og det plejer at være muntert, fordi vores enighedsområde kan opregnes på bagsiden af et frimærke.

MED FORUNDERLIG konsekvens gør DR og TV2 altså, som de plejer. Den lille 24syv-radio er ene om at benytte lejligheden til tiltrængte eksperimenter.
Jeg tror, det var slemt i underkanten, da politikerne besluttede at stryge 20 pc. af DRs budget og opgive salget af TV2. Det lærte de intet af.

kommentarer
Vis kommentarer

Bent Falbert. Forhenværende chefredaktør for Ekstra Bladet, skriver om ret og vrang i retsstat og samfund.

Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen