Trine sminker klodsmajorer

'Det ville fylde en avis at opregne samtlige skandaler i de to år, Trine Bramsen har været forsvarsminister,' skriver Bent Falbert. Foto: Jens Dresling
'Det ville fylde en avis at opregne samtlige skandaler i de to år, Trine Bramsen har været forsvarsminister,' skriver Bent Falbert. Foto: Jens Dresling

Bent Falbert. Forhenværende chefredaktør for Ekstra Bladet, skriver om ret og vrang i retsstat og samfund.

SVINDEL, MAGTMISBRUG, nepotisme, tyveri, bestikkelse. De betegnelser har man lovligt kunnet bruge til beskrivelse af tilstandene i det danske forsvar i de seneste år. Man kan endda roligt tilføje et overset men hyppigt forekommende politisk fænomen: Dumhed.

DET VILLE FYLDE en avis at opregne samtlige skandaler i de to år, Trine Bramsen har været forsvarsminister. Men lad mig minde om et af højdepunkterne: Hærchef H.C. Mathiasen, der i landsretten blev idømt tre måneders fængsel for magtmisbrug ved at skaffe sin kæreste et topjob.

DET ER OGSÅ svært at glemme de to chefer for Forsvarets Ejendomsstyrelse, som på ministeriets regning bestilte dyre varer til eget forbrug, mens andre blev taget i at modtage bestikkelse for 1,8 mio. kr. Til sammenligning virker det som en beskeden undtagelse at tænke på kommandørkaptajnen, der generøst svingede sit tjenstlige kreditkort på en stripbar på Malta.

FORSVARETS Efterretningstjeneste var også gennem en udrensning. Fortidens synder i dette væsen medførte departementschef Thomas Ahrenkiels tvangsflytning til et musestille kontor i Udenrigsministeriet som ’særlig repræsentant for nye trusler og teknologier.’

Tænkes der mon på ministeriets indre trusler?

NU SKAL DET i hvert fald være slut med al den elendighed blandt landets førende krigere. For at skaffe sig et bedre ry har Forsvarsministeriet tegnet kontrakt med reklamebureauet Advice. Det første år skal det koste skatteyderne ikke mindre end 114 millioner kr. at få Advice til at stå for kommunikationen, så forsvarets fastansatte ikke når at udtale sig, før bureauet har luget dumhederne ud af papirerne.

ADVICES SLOGAN, selvsagt på engelsk, lyder: ’It matters to believe it matters’. Det betyder noget i retning af ’Det nytter at tro på, at det nytter’.

Det havde Trine Bramsen aldrig selv hittet på. Det gik dog galt allerede ved præsentationen af den gyldne Advicekontrakt i netmediet Olfi.

Her blev ministeriets Hans Chr. Bech omtalt som marketingdirektør. Manden er rettelig major. Klodsmajor, havde jeg nær skrevet.

Ministeriet understreger, at Advice ikke skal stå for al kommunikation. Der skulle således være plads til nye dumheder – og flere dyre kontrakter.      

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten.
27 kommentarer
Vis kommentarer