Dan Rachlin: Dette skal vi huske, når vi skælder ud på DR

Man kan glemme alt om dansk rock og popmusik, hvis ikke Danmarks Radio er der til at spille den, selv Lukas Graham kan man glemme alt om, skriver Dan Rachlin.
Man kan glemme alt om dansk rock og popmusik, hvis ikke Danmarks Radio er der til at spille den, selv Lukas Graham kan man glemme alt om, skriver Dan Rachlin.

I disse tider har alle en holdning til og om Danmarks Radio.

Nogle af disse bygger på viden, observationer og holdninger. Andre hopper blot med på det berømte hadetog, som futter lystigt derudaf.

Jeg er farvet, idet jeg arbejder i institutionen, men vil alligevel gerne vinkle en del af debatten omkring DR.

Efter over 33 års arbejde på diverse radiostationer, primært kommercielle stationer, bilder jeg mig ind, at jeg ved en lille smule om radio i Danmark.

Ikke mindst musikradio i Danmark.

Og nu kommer så det retoriske spørgsmål:

Hvor tror I dansk populærmusik ville være uden DR?

Er I klar til svaret?

Lukket og slukket, hverken mere eller mindre!

Ny dansk pop, rock, hip hop, soul osv. har igennem tiderne kun haft ét medie, at sætte deres lid til. Ét radiomedie, der spillede ny, uprøvet musik med ukendte kunstere. Jo I har gættet det:

Danmarks Radio.

Ingen andre radiostationer gør noget som helst for den nye danske musik, før den 'hitter', er testet, gennemprøvet og har fået airplay på DR.

Glem alt om Nephew, Mads Langer, Tina Dickow, ja, sågar Lukas Graham, hvis det ikke var for DR.

I gamle, gamle dage, da jeg var med til at starte den københavnske radiostation The Voice, tog vi chancer, testede numre og kunstnere.

Eksempelvis var The Voice, egenhændigt og stædigt med til at give Sko/Torp et monumentalt gennembrud.

Men det er mange år siden, og The Voice spiller, på linie med alle andre kommercielle aktører ingen numre, ingen kunstnere, hvis de ikke på forhånd ved at deres lyttere vil kunne lide, hvad de hører: Den musik du kender(til hudløshed).

Kommercielle stationer har i principppet deponeret deres stillingstagen og airplaylister hos de eksisterende musikchefer på DR.

Lad gå, at P3 ikke har den stærkeste holdopstilling pt., men sammen med P6 er stationen garant for at den eksperimenterende pop- og rockmusik og ikke mindst den bugnende danske hip hop scene bliver bemærket, spillet og kunstnerene bag musikken får taletid.

Jeg bemærker også, at TV2 INTET gør for dansk musik.

Ikke den musik og de musikere, som trænger til det sidste lille skub.

I de gode, gamle dage havde TV2 musikprogrammer eller interviews og eksponering af ny dansk musik, men det er længe siden.

I dag bruger stationen hittende danske kunstnere, som mellemlægspapir på deres utallige indsamlingsshows, morgen- og aftenprogrammer.

Og så bruger den dansk musik  i 'Voice' eller 'Toppen af poppen', sidsnævnte et charmerende og musikalsk program på musikernes præmisser, men gør de noget for kunstnere, der ikke allerede er løftet af DR?

Næppe.

Den 'hemmelige formel' ligger I at få danske radiolyttere og tv-seere til at nyde noget af det, de kender og føler sig trygge ved, men altså også at dossere en smule af det nye de ikke kender, og måske kommer til at holde af.

Den vinkel synes jeg i al ydmyghed også hører med, når vi slasher videre på DR.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn og efternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
kommentarer
Vis kommentarer
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen