Hvornår rammer #metoo de danske medier?

I efterdønningerne på den ophedede debat, beretninger, vidneudsagn og anklager omkring #metoo-kampagnen, er der stadig et gabende hul herhjemme.

Danske medier har ganske rigtigt så rigeligt fortalt om Peter Aalbæk. De har berrettet om forholdene på Zentropa og en del andre historier om arbejdspladser, hvor grænsen mellem kæk, kreativ omgang har været svær at skelne fra chikane og overgreb.

Desværre mangler selvsamme medier stadig at berette, hvorledes omgangen mellem mandlige og kvindelige medarbejdere har foldet sig ud de seneste årtier på medierne selv.

Det er en offentlig hemmelighed, at man i landets store mediehuse ikke har været forskånet for triste episoder, hvor kvindelige ansatte har følt sig decideret forulempede.

Gamle magtvaner, misforstået kækhed og ufrivillige berøringer har gennemsyret medier, der ellers ikke holder sig tilbage, når det gælder at berette om sexchikane andre steder.

Jeg skal ikke kunne sige, om det er forglemmelser eller en slags fornægtelse, som gør, at indberetninger, advarsler, tilhold og adskillige fyringer af mandlige chefer i mediebranchen stadig ikke har set dagens lys.

For det er vel ikke for at dække over hinanden og sig selv, vi ikke endnu har set, hørt og læst om de mest grelle scenarier?

Soldidariet samt det ikke at løbe med halve vinde eller såar det at dæmpe sensationstrang kan være særdeles positivt. Men det er ikke positivt at dække over aktiviteter, som har kostet mange tårer, ufrivillige jobskifte eller psykisk og fysisk vold.

Det handler ikke ikke kun om, at retfærdigheden sker fyldest.

Det handler i den grad også om, at danske medier bevarer deres troværdighed overfor den danske befolkning.

Ikke mindst da befolkningen i stor stil finansierer medierne med berettiget tillid til, at disse fortæller og analyserer samfundets store og bredtfavnende udfordringer.

Så nu vi taler #metoo, hvornår tager medierne så fat på medierne?

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn og efternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
kommentarer
Vis kommentarer
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen