Hyrevogne er dyre vogne og ringe service

'Sætter man sig ind i en taxa i en større dansk by, sker det ikke sjældent, at chaufføren ikke aner, hvor endog meget kendte og benyttede adresser ligger henne,' skriver Dan Rachlin. Foto: Kenneth Meyer
'Sætter man sig ind i en taxa i en større dansk by, sker det ikke sjældent, at chaufføren ikke aner, hvor endog meget kendte og benyttede adresser ligger henne,' skriver Dan Rachlin. Foto: Kenneth Meyer

Dan Rachlin. Radiovært på DR P5, dj og meningsmager

For et par år siden ‘lykkedes’ det den borgerlige regering at tvinge et makværk af en liberaliseret taxalovgivning igennem.

Som så mange andre gange fik Dansk Folkeparti, sågar enkeltmedlemmer, lov til at sætte deres helt personlige aftryk på den nye lovgivning. Lidt ligesom da selvsamme regering lod medlemmer af deres egne partier og Dansk Folkeparti lege redaktører for Danmarks Radio og andre medier, helt ned i enkeltprogrammer og navngivne værter, som de mente skulle fjernes med det nye medieforlig.

Det forlig, der med stor dygtighed slår deres investering i Radio 24syv på knap en milliard ihjel om et øjeblik.

For borgerne er forbedringerne omkring hyrevognssituationen til at overskue. Priserne er tårnhøje, servicen tilsvarende lav.

Ringer man til ‘centralen’, er man heldig, hvis man kommer igennem til en forurettet, halvvrissen medarbejder, der undres over, at alle kunder tillader sig at ønske at blive befordret eksempelvis en regnfuld lørdag aften.

Sætter man sig ind i en taxa i en større dansk by, sker det ikke sjældent, at chaufføren ikke aner, hvor endog meget kendte og benyttede adresser ligger henne. Selvsamme chauffør taler ofte i mobiltelefon under hele turen, og gud forbyde, hvis du skal have en hånd med lidt bagage! For ikke at tale om de fuldstændig surrealistiske situationer, som at arrivere til Kastrup Lufthavn på et tidspunkt udenfor normal kontortid.

Her er der slet ingen vogne. Hvis du - mod alle odds - får en chauffør til at komme derud,  får du historie fra de varme lande om uenigheder mellem Skandinaviens største lufthavn og taxaselskaberne.

Som om man som kunde kan bruge det til noget som helst.

Og så er der de gængse og hyppige historier om chauffører, der vælger en kunde fra, hvis den ønskede tur er for kort i forhold til chaufførens forventninger. Skulle man tillade sig den tanke, at Uber og andre kørselstjenester ville være en velkommen konkurrent til det indiskutable monopol, bliver man beskyldt for at være samfundsundergravende og bifalde snyd og bedrag.

Turister, eksempelvis de mange, mange, der arriverer via et krydstogtsskib oplever ofte, at de må spadsere fra Frihavnen til Københavns seværdigheder og centrum. Undrende a la: 'Hvorfor vil de ikke have vores penge.'

Det er naturligvis ikke de stakkels danskere og turister, der skal detailstyre hvor mange eller få vogne, der er på gader og stræder i løbet af et døgn. Men ej heller skal de stilles til ansvar for branchens klager over manglende mulighed for indtjening.

Ligesom i alle andre brancher, eksempelvis detailhandlen, er god, gammeldags konkurrence den reelle løsning, og naturligvis med et gennemskueligt afregnings- og skatteindbetalingssystem for chauffører, vognmænd og virksomheder. Og jo! De findes. Ellers læs lidt på begrebet lokalitetsovervågning og apps.

Ærlig talt vi skriver snart 2020, om et øjeblik kommer der busser og biler, der kører selv.

I øvrigt er min kritik baseret på venner og bekendtes mange historier. Den handler ikke om, at jeg personligt udelukkende har dårlige taxaoplevelser, for det er ikke tilfældet.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
81 kommentarer
Vis kommentarer