Stop jammeren, kære butikker, og sæt i gang

Dan Rachlin. Radiovært på DR P5, dj og meningsmager

Det er underligt at følge en del af erhvervslivet og detailhandlende for øjeblikket. Panik er vel et dækkende ord.

Panik, fordi danskere, surprise, køber mere og mere på nettet. Ikke udelukkende på danske websider, langt fra faktisk.

Det gør de, vi, fordi det er nemt, kan gøres, når det passer os, og fordi det ofte er billigt og overskueligt.

Mange bruger de tilbageblevne butikker som prøverum, hvor man lige tjekker størrelse, farve og kvalitet, før købet effektueres.

Det er ikke en tendens, som er eksploderet i hovedet på os. Herregud, nethandel er nu to årtier gammelt. Vi, danskere, ikke mindst danske butikker og supermarkeder har måske blot ventet lidt for længe, før vi forholdt os til realiteterne.

Før vi forholdt os til at gøre 'fysisk handel' til noget særligt, med vidende, smilende personale, ekstra gode tilbud og stemning.

Alle eller de fleste kan faktisk godt lide at shoppe, både for sjov og dagligt, hvis man føler sig velkommen, velorienteret og i trygge og ærlige hænder.

Men mens dette skrives, varsler eksperter og branchen selv en fortløbende butiksdød, der vil gøre bymidter og centrum til udelukkende at være showrooms og lidt udskænkningssteder. Panikken breder sig ekstra, fordi nethandelgiganten Amazon har varslet, at de kommer med en europæisk løsning.

Selv forstår jeg ikke rigtigt den panik, herregud, Amazon har snart eksisteret i årtier, og mange bruger dem jævnligt. Alligevel varsler dansk erhvervsliv en slags alarmtilstand.

Nu kommer der så lige et tal fra mig: 100 milliarder kroner.

Det er er stort beløb, 100 milliarder kroner. Det er i runde tal, hvad turister lægger i Dammark om året! 100 milliarder til ophold, mad, transport, seværdigheder, men i allerhøjeste grad også til danske varer, design, tøj, smykker, ure, indbo.

Turismen i Danmark er eksploderet! Måske har du selv opdaget det, når du er i København eller en af landets andre store byer. Der er turister altid! Ikke kun i sommerperioden. Altid.

Købedygtige, velhavende turister, der er klar til at lade kreditkortet komme på arbejde. Asiatiske turister, der VIL have en vase fra Den Kongelige Porcelænsfabrik, en smart striktrøje, en gadget, delikatesser osv. osv.

I 2017 var der omkring 55 millioner turismeovernatninger i Danmark! Tallet stiger og stiger og stiger.

Måske var det på tide, at detailhandelen nærstuderede, hvad eksempelvis restaurationsbranchen har formået at gøre. At dygtiggøre sig, adskille sig fra andre nationaliteter, brande sig. Ikke ved hjælp af snobberi eller overdrivelser. Men ved hjælp af benhårdt arbejde, idérigdom og kvalitet.

100 milliarder ligger og venter derude, kom i gang med at nappe nogle af dem!

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
20 kommentarer
Vis kommentarer