'Tak til hospitalet - tak til Danmark'

Operation fotograferet på Aalborg Universitetshospital. Foto: Anita Graversen
Operation fotograferet på Aalborg Universitetshospital. Foto: Anita Graversen

Dan Rachlin. Radiovært på DR P5, dj og meningsmager

Jeg er fan af vores sundhedssystem!

Igennem det seneste år har jeg, desværre, været ramt af en del sygdom.

Senest, ganske selvforskyldt, da jeg i en kæmpe brandert legede skøjteprins på en spejlblank trappe, rev en sene i benet over, og nu ser frem til otte uger med stift ben og genoptræning

Før dette fine stunt sloges jeg med en kombipakke af allergi, astma og udfordrede bihuler.

Hver gang sygdom melder sig, er det for mit vedkommende Hillerød Hospital eller Nordsjællands hospital, der er redningsstationen.

Når man først er sluppet igennem akuttelefonens trængsler og ofte enormt lange telefonkø, er man i sikre hænder.

Det travle personale i de slidte lokaler er nemlig altid smilende, forklarende, trøstende og opmuntrende. Og det på trods af at de kæmper med løbende nedskæringer, mere og mere egoistiske patienter, der kræver særbehandling (og her er jeg ikke bedre end alle andre), en fuldstændig vanvittig tidskrævende sundhedsplatform, hvor læger og andet personale, skal bruge timer, dage, uger på at lege kontor og statistikmedarbejdere i stedet for at gøre det, de er bedst til:

Det vil sige bruge deres varme hænder på at gøre borgerne raske.

På intet tidspunkt er jeg igennem perioden, ej heller i årene op til, hvor vores søn har været akutindlagt med astmaanfald mødt andet end det tidligere beskrevne: Imødekommenhed, forståelse og lydhørhed.

Aldrig andet end tålmodige beskrivelser af hvad de gør, og hvorfor de gør det.

Spørger jeg ind til deres arbejdsdag og politiske udfordringer, får jeg et loyalt og letforståeligt svar, hvor ændringer og forbedringer forklares. Eksempelvis et nyt system, hvor den enkelte medarbejders opgaver, én for én nu dokumenteres automatisk på en telefon ved hjælp af en app.

Det giver knap så mange tvivlsspørgsmål og uoverensstemmelser og opleves vist kun som overvågning og kontrol af de medarbejdere, som er fans af (for) mange ryge- og kaffepauser.

Da jeg skulle opereres, bad jeg om en speciel dag, og det ønske blev opfyldt. At der op til operationen kom en ældre dame med brækket hofte ind foran i køen, forstår jeg så udmærket.

Man kan nemlig også løse en del udfordringer ved simpel og ret omkostningsfri kommunikation.

Tak til Nordsjællands hospital og medarbejderne. Tak til Danmark for at vi trods alt lever i så priviligeret et land.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
21 kommentarer
Vis kommentarer