Hvad Simon ikke har fattet om feminisme

’Er der grund til at kalde det for feminisme, hvis det er ligestilling man mener,’ spørger Simon Simonsen (S). Ja, det er der,' svarer Ekaterina Andersen. Foto: Thomas Howalt Andersen
’Er der grund til at kalde det for feminisme, hvis det er ligestilling man mener,’ spørger Simon Simonsen (S). Ja, det er der,' svarer Ekaterina Andersen. Foto: Thomas Howalt Andersen

Ekaterina Andersen, forfatter, teolog og instagrammer. Skriver om køn og samfund.

Den socialdemokratiske folketingskandidat Simon Simonsen meddelte forleden i et interview i Radio24syv, at han er på udkig efter ’reel ligestilling’. Selv arbejder han hårdt for dette ved at kalde Roskildes borgmester Joy Mogensen for selvcentreret og egoistisk, fordi hun har valgt at blive gravid med en anonym donor.

Simon Simonsen kalder det for en tragedie af shakespeareske dimensioner. For Joy Mogensen har ikke tænkt sig at dele forældreskabets glæde med en af landets ’500.000 skønne og vidunderlige barnløse mænd,’ som han siger.  

Forleden kaldte Simonsen feminisme for en anti-demokratisk bevægelse, da den ”reelt kun arbejder for den ene del af befolkningen, det vil sige for mere ligestilling til kvinder.’

Feminister har længe og stædig understreget den negative påvirkning, de normative kønsroller har på mænds livskvalitet. Ikke desto mindre forbliver bekymring for mændenes velvære et af de ledende argumenter mod feminisme. For eksempel, er mændenes kampdag den 19. november. Men den eneste dag om året, vi snakker om det, er den 8. marts. Akkurat den dag hvor alt ikke skal handle om mænd, insisterer maskulinister at tale netop om mænd. Som en sjælden tropisk sommerfugl lever denne interesse kun i dette ene døgn.

Man bør fremhæve, at maskulinisme, som er det, Simon Simonsen står for, blandt andet i sit virke som medlem af Foreningen Far, ikke er det samme som maskulinitet. Simonsen skriver, at man burde kunne tale om ligestilling uden at tale om køn.

Denne form for samtale er faktisk ikke i de fleste moderne mænds interesse. Undersøgelser fra USA viser, at de fleste unge, uddannede mænd ser negativt på at have rollen som hovedforsørger i familien. Jeg tvivler på, at den statistik er anderledes i Danmark.

Den økonomiske ligestilling mellem køn er altså et frigørende projekt ikke kun for kvinder, men for alle. Også for mænd, som ikke længere ser sig selv være følelsesløse pengemaskiner.

Men ingenting i en mands tilværelse kan sammenlignes med den tortur, det er at være juridisk tvunget til at bære sin voldtægtsmands baby under hjertet i 9 måneder. Hvilket er, hvad kvinder nu bliver forpligtede til i USA’s sydlige stater en efter en. Til og med under truslen om dødsstraf - uanset om det var voldtægt, incest eller ’kvinden’ selv er et 11-årige barn.

Jeg ved, at I mænd hader at høre ordet patriarkat. Men hvad vil I kalde flokken af hvidhårede, hvide mænd, som finder på den slags lovgivning? Og hvad vil I kalde de danske politikere for, som diskuterer abort-forbud for at vedligeholde reproduktion af danskere med ’den rette’ etniske baggrund?

Patriarkatet lever stadig. Ellers ville vi ikke diskutere, hvorvidt danske kvinder burde bruges som statslig ejede rugemaskiner for produktion af etnisk rene børn. Derfor bør vi tale om de ting, som patriarkatet devaluerer og latterliggør. Eksempelvis at al opførsel, som betragtes som feminin, bliver anset som mindre værd og derfor underordnes mænd.  Det forklarer, hvorfor empatiske evner og evne for omsorg og dermed de jobs, som historisk har været kvindelige, er væsentlig lavere lønnet og er de første til at blive ramt af besparingsrunder.

Feminisme er ikke kun en kamp mod sexisme, men mod patriarkatet og alt det, som det patriarkalske system medfører af undertrykkelse.

’Er der grund til at kalde det for feminisme, hvis det er ligestilling man mener,’ spørger Simon Simonsen.

Ja, det er der. Feminisme har været og er stadig den rette betegnelse for bevægelsen for ligestilling. Navnet tjener os som påmindelse om, at det er de feminine og feminiserede, som bliver undermineret i vores samfund på tværs af køn, klasse og etnicitet.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
64 kommentarer
Vis kommentarer