Smitte er en by i Rusland

'I Rusland er det altid enten eller: Enten er man rationel, eller også så tror man på Gud.
Indtil videre har tro været en kæmpe spreder af coronavirus,' skriver Ekaterina Andersen. Foto: POLFOTO
'I Rusland er det altid enten eller: Enten er man rationel, eller også så tror man på Gud. Indtil videre har tro været en kæmpe spreder af coronavirus,' skriver Ekaterina Andersen. Foto: POLFOTO

Ekaterina Andersen, forfatter, teolog og instagrammer. Skriver om køn og samfund.

'Det er enten fornuft eller tro' var en af de postulater, vi, de sidste sovjetiske børn, nåede at lære fra vores sovjetiske lærebøger med den obligatoriske Lenin på den allerførste side.

I USSR var der ingen plads til kirkens magiske ritualer. Vores kosmonaut, Jurij Gagarin, var trods alt den første til at flyve rundt om jordkloden og tilbagemelde at der ikke var nogen Gud deroppe.

Er det mon derfor den russiske ortodokse kirke handler så ekstremt urimeligt i forhold til pandemien? Til forskel af andre verdensreligioner? De nægter at anerkende, at coronavirus kan spredes igennem dets gudstjenester og sakramenter. Fordi i Rusland er det altid enten eller: Enten er man rationel, eller også så tror man på Gud.

Indtil videre har tro været en kæmpe spreder af coronavirus. I Sydkorea sporer man tre femtedele af landets registrerede tilfælde af COVID-19 til Shincheonji-sekten. I Malaysia er 77 ud af 238 landets inficerede sporet til deltagelse i en religiøs festival. I Brunei var for fire dage siden 38 ud af 40 af landets coronavirus patienter forbundet til den samme religiøse begivenhed.

De protestantiske gudstjenester foregår over internet. Den katolske kirke har befriet de troende fra forpligtelsen til at deltage i søndagsmessen. Synagoger står lukkede, Grædemuren må ikke kysses. Selv de 'irrationelle' muslimer fraråder sine følgere fælles bøn. Imamen af en af de palæstinensiske moskeer har endda erstattet fredagsbøn med undervisning i coronavirus – i stedet for at prædike har han inviteret en læge til at fortælle, hvordan man skal opføre sig under pandemien.

I kontrast til andre store verdensreligioner fortsætter den russiske ortodokse kirke imidlertid med at holde gudstjenester. Og værst af alt: Den fortsætter med at opfordre menigheden til at indtage nadveren. I den russisk ortodokse kirke gives nadver på følgende måde: Ved alteret står præsten med en pokal fyldt med vin og stykker af brød, også kendt som Jesu blod og legeme. En efter en kommer de troende til pokalen. Først børn, derefter alle andre. Alle indtager nadveren med samme ske, og deres mund bliver derefter tørret med en og samme rituelle klæde.

Alt i alt, optimale forhold til at sprede smitten blandt de mest skrøbelige - de gamle mennesker, som udgør flertal blandt kirkegængere.

Det har selvfølgelig skabt debat i samfundet. Kan kirken ikke i det mindste ændre på dette ritual, indført langt før man vidste noget om virusser og bakterier?

Det nægter kirken at gøre på grund af en af en principiel teologisk påstand. I modsætning til den protestantiske kirke, hvor sakramentet anses for at være en påmindelse, gentagelse af Jesu sidste nadver, anser man hos de ortodokse, at idet man indtager sakramentet, ophører de tidsmæssige dimensioner med at gælde, og man selv ender med at være til stede til den nadver, Jesus har holdt sammen med sine disciple for 2000 år siden.

Vin og brød forvandles bogstavelig talt til Jesu blod og legeme og bliver derfor fuldkommen hellige og kan umuligt medføre skade.

Derfor har en mængde af ortodokse præster samt embedsmænd udtalt sig med bestemthed: Modtagelse af den hellige nadver har aldrig udgjort og vil aldrig udgøre fare for nogen. Antager man at smitten er mulig, har man syndige tanker og demystificerer sakramentet.

Mange rationalt tænkende mennesker foreslår at forandre proceduren. Ved for eksempel i det mindste at begynde at benytte sig af engangstræskeer til at uddele nadveren.

Diakon Andrej Kuraev, kendt i Rusland for sin logiske rationelle tilgang til tro og derfor upopulær blandt de officielle kirkerepræsentanter, har desuden pointeret at selvfølgeligt kan COVID-19 blande sig i nadveren, selv om det er helligt, ligesom der også kan falde en flue ned i pokalen. Og at man derfor bør i denne tid opfordre de troende til hverken at gå i kirken eller modtage nadveren.

Men de kirkelige autoriteter står fast: Nadveren kan ikke sprede covid-19, fordi det er helligt. Så man fortsætter med at udsætte sine ældre meninghedsmedlemmer for den dødelige virus.

Ja, den sovjetiske indoktrinering lever stadig i hovedet på mine landsmænd. Det er enten fornuft eller tro. Og fornuften er blevet valgt fra i dettee tilfælde.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
21 kommentarer
Vis kommentarer

Seneste Opinionen

Mest læste Opinionen