Berlingske-skribent i kikset omklamring af rapstjerne

Geeti Amiri: 'Jeg var ved at implodere, da jeg læste kulturskribent ved Berlingske Katherine Diez' umådeligt virkelighedsfjerne glorificerende anmeldelse af DR3-dokumentaren, 'Tessas hævn' om den kvindelige rapmusiker Tessa.' Foto: Anthon Unger
Geeti Amiri: 'Jeg var ved at implodere, da jeg læste kulturskribent ved Berlingske Katherine Diez' umådeligt virkelighedsfjerne glorificerende anmeldelse af DR3-dokumentaren, 'Tessas hævn' om den kvindelige rapmusiker Tessa.' Foto: Anthon Unger

Geeti Amiri. Født i Kabul, opvokset i København, lærerstuderende og skriver om kultursammenstød.

Som lærer på Vestegnen bliver jeg noget så forbandet vred, når jeg oplever parnassets omklamring af en såkaldt rising star fra Hundige, som Tessa er. Det sker altid med en meters afstand, som parnasset har for vane, hvis de omklamrer nogen fra bunden af.

Ud over at det bare klinger hult, er det et elendigt, kikset forsøg på at score streetcredit, og det er perfekt skoleeksempel på, at Danmark i høj grad endnu er et klasseopdelt samfund.

Men forleden fik jeg det, der kan beskrives som en følelse af at implodere, da jeg læste kulturskribent ved Berlingske Katherine Diez' umådeligt virkelighedsfjerne glorificerende anmeldelse af DR3-dokumentaren 'Tessas hævn' om den kvindelige rapmusiker Tessa.

For Diez har gået hen og fået sig, hvad hun kalder for et vaskeægte 'girl crush' på Tessa, der bærer de lange, falske vipper, tatoveringer og vestegnsattituden med stolthed.

Vi har set det før, og nu ser vi det igen. Den kvindelige rapmusiker roses til skyerne, og særligt kvinder i mediebranchen står i kø for at melde sig ind i heppekoret af nye slyngveninder, som Tessa kan ringe til, når der skal fyres penge af på dyr vin og østers.

Hvis altså Tessa ellers er nået dertil i sin sociale opstigning, at hun kender forskel på vin og kan spise østers og foregive, at hun kan lide det.

Gad vide, hvordan Tessa ville blive taget imod, hvis hun troppede op til den famøse efterårsreception hos Gyldendal, hvor alle, der er noget ved musikken, og alle, som tror, at de er noget ved musikken, står og drikker nerverne væk og taler om et litterært værk, som ingen rigtig orker mere at fluekneppe?

Jeg tvivler på, at Tessas vestegnsattitude, englevinger på kravebenet og kunstige vipper og negle, ud over verbalt forbrug af fuck, ville gå ubemærket hen.

Og det er netop problemet med parnassets omklamring af en rising star. Det gøres i lige dele fascination og frygt. Og det sidste gør sig gældende, når omklamringen skal bestå lakmusprøven i det virkelige liv, hvor floskler ikke kan fyres af bag et tastatur.

Diez' 'girl crush' ville virke ægte, hvis nu Tessa flyttede ind i samme ejendom, hvor Diez bor - eller sågar, hvis Tessa blev kæreste med en socialdemokratisk minister. Uden at Tessa skulle ændre på en millimeter af længden på sine negle eller vipper og dække sine tatoveringer.

Alle scenarier er utænkelige, fordi det ville forudsætte, at Tessa ikke er den, hun er.

Fordi Tessa, trods sin succes, gang på gang vil snuble over de usagte regler og koder for etikette, som parnasset opretholder uden at ville stå ved det, fordi de er jo så 'inkluderende'.

Lad mig lige understrege, at mit problem ikke er Tessa. Jeg beundrer Tessa for at være et robust menneske, som har klaret sig på trods, og jeg ønsker hende al held og lykke i fremtiden - både i karrieren og det private liv. Og Tessa er, til trods for sin hårde opvækst, enorm heldig, fordi Tessa er kommet igennem nåleøjet i det samfund, der ellers bryster sig af at være et samfund, hvor alle er lige. Et samfund, der hævder, at børns tarv kommer først.

Tessa er, uden at ville være det, beviset på, at det store sikkerhedsnet af velfærd ikke nødvendigvis griber de børn, det skal, men mere fungerer som en hestesko for middelklassens. Tessa skildrer også, at kvindekampen også er en klassekamp. For mens Emma Holten fik opbakning af sit bagland i 'Kartoffelrækkerne' og indledte en landsturné på baggrund af sin frygtelige oplevelse med hævnporno, fik Tessa af sin mor at vide, at hun var en luder, da to drenge truede Tessa med at lække hendes nøgenbilleder, hvis ikke hun skaffede dem hver 200 kr.

Med andre ord, når Diez 'girl crusher' på Tessa, statuerer hun på fornemmeste vis, hvor meget hun er en hattedame, der griber om perlerne om sin hals i forundring og foragt over fænomenet Tessa.

Måske skyldes det mit virke i den virkelige verden, ude på Vestegnen, specifikt Albertslund, hvor drengene fra Suspekt har deres ophav. Måske skyldes det min egen opvækst på bunden af samfundet. Men når parnassets stemmer for kulturel dannelse begynder at snobbe nedad under påskud af at kunne forstå et fænomen, får jeg et føl i afmagt.

Og sig mig engang, hvad blev der af Diez' højtråbende forsvar for højkultur som operaen og litterære værker, som kvinder fra Vestegnen langtfra har kapital til at kunne nyde gavn af.

Jeg har ingen interesse i at spænde Tessa for en vogn. Guderne skal vide, at det er der nok, der gør i forvejen. DR3 har igen skabt et hit, der streames i høj grad, som dokumentaren 'Prinsesser fra Blokken', og skabt underholdning for unge, der slubrer Tessas smerte i sig, mens de har forældrenes sommerhus, hvor specialet kan skrives i ro og med penge på lommen. Men ingen i dag formaster sig til at spørge:

Hvad blev der egentlig af de fire kvinder, hvis opvækst lignede Tessas og vidnede om et liv med omsorgssvigt, vold og systemfejl?

Middel- og overklassens unge kan nok kramme Tessa efter en koncert, ligesom Diez også prøver at gøre på afstand, men det er ikke ensbetydende med, at kvinder som Tessa bliver inkluderet. Tessa giver nok ikke en fuck for det og hurra for det. Men alt for mange kvinder herude på Vestegnen går et liv igennem, som Tessas fortid bærer præg af, mens de i det danske samfund ignoreres.

Og det er er det mest sørgelige ved hele denne glorificering af Tessa. Den kaster lys på, at de, der hævder at girl crushe på Tessa, er hyklere.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
36 kommentarer
Vis kommentarer

Seneste Opinionen

Mest læste Opinionen