Gid #metoo ramte det muslimske miljø i morgen

'Argumentet om at en islamisk livsstil skulle forebygge og forhindre #metoo-krænkelser er tragikomisk,' skriver Geeti Amiri. Foto: AP
'Argumentet om at en islamisk livsstil skulle forebygge og forhindre #metoo-krænkelser er tragikomisk,' skriver Geeti Amiri. Foto: AP

Geeti Amiri. Født i Kabul, opvokset i København, lærerstuderende og skriver om kultursammenstød.

Hvis jeg skulle tage mig tid til at skrive et indlæg, hver gang jeg læser en romantisering af kønsadskillelse, puritansk livsstil før indgåelse af ægteskab eller om skam og skyld over at være et menneske med en fri vilje, så vil jeg ikke have tid til meget andet.

Når jeg gør en undtagelse, skyldes det, at jeg havde på fornemmelsen, at det var et spørgsmål om tid, før den verserende #metoo-debat, og sager om seksuelle krænkelser vil blive brugt til at forsvare en islamisk livsstil, der florerer i minoritetsmiljøerne.

Forleden skrev to unge mænd af anden etnisk herkomst i Politikens debatspalter et heftigt forsvar for, hvordan en islamisk livsstil kunne forebygge, ja ligefrem forhindre, at kvinder udsættes for #metoo-overgreb. Tydeligvis har afsenderne af indlægget ikke fattet, at #metoo handler om magt.

Den part, der nyder magten i de muslimske minoritetsmiljøer, er mænd. I islam er der ikke ligestilling mellem kønnene.

Det er manden, som bestemmer over sin hustru, sine døtre, søstre, kusiner og sågar ældre kvindelige familiemedlemmer. Fordi manden er pr. definition kvinder overlegne, hedder det. Og det får man så gjort til, at en islamisk livsstil vil forhindre seksuelle overgreb af #metoo-karakter?

År efter år kontaktes myndigheder og interesseorganisationer af desperate kvinder, som har gjort oprør imod æresbegreber og forbrudt sig imod islamiske forskrifter ved at tillade sig at tage ejerskab over egen krop. Og netop dette simple og menneskelige krav, at bestemme over eget liv, stiller dem overfor et umenneskeligt valg. De må på ubestemt tid sige farvel til familien og flygte på et krisecenter, fordi deres givne miljø, udskammer dem for at være promiskuøse.

Den kollektive skam over familiens ære, betaler kvinden prisen for. Hvis det ikke er #metoo, hvad er så?

Vi taler om en revolution i det danske samfund i kraft af #metoo-bølgen vol. 2, men i de muslimske minoritetsmiljøer er vi endnu der, hvor kvinders værdi reduceres til at være en myteomspunden intakt mødom. Gid #metoo-bølgen ramte de muslimske miljøer i morgen.

For den dag #metoo-bølgen ser dagens lys i de mørke muslimske minoritetsmiljøer, vil de reaktionære, muslimske mænd blive parkeret i hjørnet med de hvide og gudfrygtige højreorienterede mænd. Oprøret lader dog vente på sig, og man kan kun frygte, hvor grelt det egentlig står til.

For det giver sig selv, at en muslimsk kvindes mulighed for at tale højt om en krænkelse af en seksuel karakter forudsætter, at hun i første omgang ejer retten til egen krop. Men hun kan oftest ikke hæve stemmen, idet hun gøres tavs pga. den kollektive skam og udstødelse, der vil ramme hele familien. Og det skyldes mænd, som romantiserer en religion, selv om de lever i et vidensamfund, hvor enhver kan få sig en uddannelse.

Og nej, det er ikke et problem, der blot berører nogle enkelte. Samtlige muslimske organisationer, der tager afsæt i de demokratiske principper om forsamlingsfrihed, ytringsfrihed og religionsfrihed, fungerer som trojanske heste i det danske samfund, fordi de forsvarer principper og værdier, der underminerer et demokratisk samfund med ligestilling mellem kønnene.

Argumentet om at en islamisk livsstil skulle forebygge og forhindre #metoo-krænkelser, bliver endnu mere tragikomisk, kvinders vilkår i muslimske lande taget i betragtning. Her kan en kvinde ikke gå alene, før hun med det samme antastes seksuelt. Antallet af voldtægter er dertil skyhøje, og overgreb på unge piger er hverdagskost.

Hvis islam var så fantastisk et værn mod seksuelle overgreb og krænkelser, som #metoo-bevægelsen handler om, ville de muslimske lande være et safespace for kvinder. Jeg får lyst til at spørge de unge mænd bag debatindlægget om følgende: Var det et alvorligt ment indlæg og i så fald, hvorfor så ikke rejse til det islamiske kalifat, som åbenbart er så fantastisk for alle dagdrømmere herhjemme?

Jeg tvivler på, jeg får et meningsfuldt svar, og bliver nok afskrevet som den dansk-afghanske og muslimske hybrid mellem Støjberg og Vermund, men lige i denne her kontekst, er det et adelsmærke. Jeg har fået nok af mænd, som ikke kan tåle tanken om at blive ligestillet med kvinder.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten.
133 kommentarer
Vis kommentarer