Hvad lærerstuderende bør forstå om lille Ahmed

Lærerstuderende er bekymrede over, at statsministeren har anvendt udtrykket 'indvandrerdrenge'. Men 'det er kun de, som er forskånede for virkeligheden, der har tid til at fluekneppe ordet 'indvandrerdrenge',' skriver Geeti Amiri. Foto: Simon Fals/ Polfoto
Lærerstuderende er bekymrede over, at statsministeren har anvendt udtrykket 'indvandrerdrenge'. Men 'det er kun de, som er forskånede for virkeligheden, der har tid til at fluekneppe ordet 'indvandrerdrenge',' skriver Geeti Amiri. Foto: Simon Fals/ Polfoto

Geeti Amiri. Født i Kabul, opvokset i København, lærerstuderende og skriver om kultursammenstød.

Knap 600 lærerstuderende har underskrevet et åbent brev til statsministeren. Et opråb.

De lærerstuderende på tværs af landets professionshøjskoler tror, at Mette Frederiksens retorik om utryghedsskabende 'indvandrerdrenge', muslimernes omskæring af deres drengebørn og et højt corona smittetal hos minoriteter skaber eksklusion.

Jeg tvivler på, at Mette Frederiksen vil få tid eller overskud i den nærmeste fremtid til at få læst opråbet. Men jeg vil gerne rose de lærerstuderende for endelig byde ind med noget i samfundsdebatten. Omsider høres fremtidens lærere i værdidebatten. Bravo.

Mere ros har jeg så ikke til de studernede bag opråbet, som har gejlet hinanden op.

For det er decideret tåkrummende i en tid, hvor visningen af Muhammed-tegninger i Frankrig fører til halshugning af en skolelærer. Eller i en tid hvor en nyvalgt formand for Danmarks Lærerforening nærmest snubler over egne ord for ikke at tage et standpunkt i debatten om ytringsfrihed. Og dertil ikke at forglemme i en tid, hvor mange lærere underlægger sig selvcensur i frygt for at støde ømskindede elever og forældres porøse kulturelle og religiøse identitet.

I en sådan tid synes kommende lærere, det er vigtigere at tale om tonen! Jeg går op og lægger mig.

Jeg troede virkelig, vi var forbi tone-æraen, hvor integration blev forvekslet med folkedans og falafler, men jeg må bittert konstatere, at visse endnu ynder at pudse glorien. Selv om det sker på bekostning af de såkaldte 'indvandrerdrenge', som den danske folkeskole alt for ofte ikke evner at give et fagligt og socialt løft. Og derfor ender med at sende dem ud i samfundet som funktionelle analfabeter.

Man fristes derfor til at spørge, hvorvidt de godhjertede lærerstuderende har været i nærheden af en rigtig folkeskole. For havde de været det, ville de vide, at kampen derude handler ikke om, at lille Ahmed skal overbevises om, at han er dansk nok, selv om den onde statsminister kalder ham for en 'indvandrerdreng'. Det er kun de, som er forskånede for virkeligheden, der har tid til at fluekneppe ordet 'indvandrerdrenge'.

Nej, kampen handler om at lære lille Ahmed at læse og skrive, til trods for at han går i 6. klasse, fordi hans forældre ikke kan hjælpe ham med lektierne. Selv om de selv har gået i den danske folkeskole. Og kampen handler om, at få lille Ahmeds forældre til at forstå, hvad det kræver at være forældre til et folkeskolebarn, fordi de tror, at lærerrollen går på at opdrage deres afkom, som de ikke selv evner hjemmefra.

Det handler om, at få Ahmed til at forstå, at han er nemlig dansker, selv om han bruger betegnelsen dansker som et skældsord.

Det handler om at give Ahmed en forforståelse, som samtlige middelklasse børn får serveret hjemmefra på rugbrød, hvilket stiller flere krav til en lærers formidlingsevne, end de lærerstuderende får tillært sig på studiet.

Og måske tænker man, at jeg og øvrige, som har læst de studerendes brev til statsministeren og ikke troet egne øjne, skal slappe af. For Danmark skal nok bestå.

Men just den tanke er problemet. Vi har lullet os selv i søvn og glemt, hvad vi egentlig står for. Faggrupper, som udgør samfundets søjler, som lærergerningen er en del af, har glemt, at den danske folkeskole skal kæmpe for at give alle børn lige muligheder.

Denne kamp indbefatter også at stå fast på værdier og Dannebrog, om det så klinger DF´sk.

Skaber folkeskolen reelle lige muligheder for Ahmed, som den gør for Alfred, hvis fremtidens lærere ikke erkender, at en elev med et tværkulturelt ophav har vanskeligere læringsforudsætninger - selv når vi taler om et barn, som er født og opvokset i Danmark?

Jeg tror det ikke. Og det er ikke min mavefornemmelse, men mine erfaringer fra det virkelige liv. Og lille Ahmeds fremtid som medborger gavnes ikke af denne virkelighedsfornægtelse.

Folkeskolen løfter ikke, som den ellers lover, fordi frontmedarbejdere som lærere ikke vil tale om alt det, der skaber dårlig stemning. Men hvor længe skal vi lade det stå sådan til?

Lad mig afslutte min strøm af indignation med følgende triste kendsgerning. I sidste uge cyklede jeg forbi Den Franske Skole, i hjertet af København. Skolen var og er politibevogtet, som følge af situationen i Frankrig.

Måske har de næsten 600 lærerstuderende ikke fulgt så godt med i den internationale presse, fordi livet som studerende har sine udfordringer at tage sig af i en corona-tid. Men skolelæreren, Samuel Paty, som blev halshugget for at vise Muhammed-tegningerne i undervisningen, underviste i faget medborgerskab og demokrati, som har ført Frankrig til at opleve sin egen Muhammed-krise. Og deraf den øgede sikkerhed omkring føromtalte skole og den franske ambassade.

Faget, Samuel Paty underviste i, er et fag, som hjertens gerne må tilføres skoleskemaet i den danske folkeskole. For det halter med den demokratiske dannelse hos elever med muslimsk minoritetsbaggrund. Men det vil selvfølgelig forudsætte, at lærere, som skal stå i spidsen for den demokratiske dannelse, selv abonnerer på værdierne.

Efter at have læst brevet fra de knap 600 lærerstuderende, er det igen blevet slået fast, at berøringsangsten lever i bedste velgående, som er mere skadelig for inklusionen og integrationen af tosprogede elever i den danske folkeskole, end en statsministers tale.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten.
44 kommentarer
Vis kommentarer