Fortnite er et hul - ikke et nul

Det populære og verdensomspændende spil Fortnite er netop nu et sort hul. Og sorgen hos børnene, der spiller bør tages alvorligt, skriver Jeppe Søe. Billedet er fra Expo, E3 2018, i Los Angeles, Californien. Foto: Ritzau/Scanpix
Det populære og verdensomspændende spil Fortnite er netop nu et sort hul. Og sorgen hos børnene, der spiller bør tages alvorligt, skriver Jeppe Søe. Billedet er fra Expo, E3 2018, i Los Angeles, Californien. Foto: Ritzau/Scanpix

Jeppe Søe. Mediemand og foredragsholder, skriver om verden set fra provinsen

Mange af jer er nok ikke landet i TIlted Towers, har fundet en guldskattekiste og smadret den med økse for at finde skydevåben i forskellige farver. I har ikke husket at takke chaufføren på en flyvende bus, inden I springer ud på en ø for at erobre en Victory Royal.

Sådan er virkeligheden for os, der har spillet Fortnite. Og jeg skriver os, da jeg ville prøve hvad ungerne hele tiden fablede om.

De fleste voksne med børn kender spillet - de fleste hader det, fordi det stjæler deres børn, der plager om V-bucks i en uendelighed og aldrig kommer, når man skal spise, fordi de lige skal dø først - eller er næsten alene tilbage på øen og lige skal vinde med deres hold.

Men som de fleste efterhånden har hørt, er Fortnite netop nu et sort hul. Fortnite er inddelt i sæsoner, og de forskellige sæsonskift er imødeset med spænding af spillerne. Det er en event, der tælles ned til - og globalt er spillerne inde på øen, når det hele skifter. Forleden skiftede det fra sæson 10 til 11 og det startede såmænd fint med grafiske små eksplosioner og en verden, der var i udbrud. Men pludselig fløj alle spillere op i universet og gloede ned på øen, der blev smadret af raketter og til sidst opslugt af et sort hul - som stadig nu et døgn efter - er det eneste man kan se. Normalt kommer sæsonen omgående - men nu er alt lukket ned. 

Der er totalt lukket for det varme vand - og ungerne er med sikkerhed totalt forvirrede og måske endda kede af det. Vi voksne tænker nok, at de skal slappe af! De skal da bare ud at lege, som jeg har set mange voksne skrive på sociale medier. Enkelte joker endda med, at forældrene nu endelig kan holde efterårsferie med deres børn. Vi er så sjove, er vi...

Men måske er vi kun sjove, fordi vi slet ikke sætter os ind i, hvor alvorligt det kan føles for et barn. Det er nemlig for dem ikke bare et spil - det er noget, de er gode til, det er et stærkt fællesskab, hvor de taler med deres hold om alt muligt mens de spiller. Måske endda åbner for nogle af de tanker, de ellers ikke kan komme af med. 

Vi kan nemt sammenligne det med, at alle bøger forsvandt på et sekund. Eller alle nyheder stoppede omgående. Eller at man fratog alle muligheden for fodbold. Pludselig står man der med en søndag, hvor man ikke skal mødes med gutter eller gutinder på stadion. Eller måske man går til fodbold og har oparbejdet en stor kunnen, men pludselig ikke kan spille mere. 

Hvordan kan jeg sammenligne bøger med et skide computerspil, tænker nogle? Hvorfor tænker vi egentlig det...? Fordi det med bøgerne er finere, fordi de er på papir? Fordi bøger gør dig klogere? Fordi det ikke foregår på en skærm? Skærme kan sørme også noget og er lærerigt - selvom voksne ikke sætter pris på det. Eller forstår det. 

Der er millioner som spiller computerspil - både Fortnite og LoL eller CS. Nogle spiller endda for millioner af kroner med flere tilskuere, end vi gamle kan præsentere på et stadion. Folk dyrker Team Liquid og følger Peters liv tæt, som vi andre følger Laudrup. Det kan man mene om, præcist hvad man vil - men man skal ikke underkende at disse spil er en egenskab, en hobby, en livsstil og et fællesskab. Og for mange børn også et sted de har netværk, som bruges til så uendeligt meget mere end bare at smadre en skattekiste med skydevåben, slå en drage ihjel eller få first blood. 

Fortnite skal nok komme igen. Det spilles af millioner kloden over, og Epic Games vil med sikkerhed ikke droppe deres cashcow. Men da Fortnite i en tid har været nedadgående og deres trofaste brugere er begyndt langsomt at se sig om efter noget andet, tror jeg, de valgte dette specielle skifte fra sæson 10 til 11. For at alle skal mærke, hvor glade de er for spillet. 

Det ændrer bare ikke på, at mange lige nu er virkelig ramt over at miste det, de er blevet enormt gode til. Det er ikke spilafhængighed, ligesom vi ikke ville sige om voksne, at de var nyhedsnarkomaner, hvis alle nyheder og aviser pludselig lukkede fra det ene sekund til det andet - eller fodbold blev aflyst på ubestemt tid. 

Se blot, hvor paniske voksne er, når nettet er nede, når yousee pludselig har sort skærm under en landskamp eller de gange twitter, Facebook eller Instagram er i sort. Dette er ikke anderledes - bortset fra at voksnes sunde fornuft er mere udviklet end børns. Eller burde være det. 

Jeg tænker, man måske skal tage dem alvorligt, når de føler, de har mistet noget - eller er bekymrede over, hvad der er sket med deres platform for netværk og venskaber. 

Vi kan bruge vores sunde fornuft til at lære dem om marketing. Det er smart af Epic Games det her - men måske ikke helt gennemtænkt alligevel. Vil en spiller, der oplever, at de lukker for det sted, de bruger lommepenge og udvikler evner være ligeså tro fremover, nu de opdager hvad bagmændene kan finde på? Ingen ved det... men de færreste over 20 år er da i tvivl om, at spillet kommer igen. Ingen bagmand lukker en så stor succes. 

Brug din fornuft til at fortælle dine børn om marketing, om at man bør sprede sine evner på flere ting - og måske om, at lommepenge skal gå til mere sikre aktier i livet. Men lav ikke sjov med deres 'tab' og deres usikkerhed. Den kan være aldeles ægte.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
13 kommentarer
Vis kommentarer