På venstrefløjen flokkes man for tiden om at foreslå flyskatter, så det kan blive dyrere for helt almindelige mennesker at rejse.
Alternativet går som sædvanlig meget radikalt til værks og foreslår en progressiv flyskat. Flyselskaberne skal, ifølge Alternativet, betale 60 kroner i afgift for indenrigs- og EU-flyvninger pr. passagerer, 250 kroner for mellemlange flyrejser og 400 kroner for de helt lange distancer. Anden gang fordobles afgiften, og tredje gang fordobler man igen.
Der skal ikke megen fantasi til at regne ud, hvem der i virkeligheden kommer til at betale den afgift. Det gør passagerne!
Der er heller ingen tvivl om, hvem sådan en afgift vil ramme hårdest: Det er de absolut mindst ressourcestærke, hvorimod de velhavende nok bare vil flyve alligevel.
Men ok, det er jo godt med politisk uenighed, så vælgerne kan dele sig efter anskuelse ved næste valg. I stedet for at fortsætte med at beskrive de ekskluderende flyskatter, så vil jeg benytte lejligheden til at skrive en uforbeholden hyldest til luftfartsindustrien. Flybranchen er efter min mening en af teknologiens og markedsøkonomiens helt store vidundere.
Det er kun godt hundrede år siden, at de amerikanske Wright-brødre kastede sig ud i det fuldstændigt hasarderede projekt at flyve med en motoriseret maskine. Det lykkedes, og vi er dem megen tak skyldig! For flybranchen har fuldstændig revolutioneret den verden, vi lever i.
Mens det dengang udelukkende var de mest velhavende, der havde den luksus at flyve, så er det i dag et gode, som alle borgere kan benytte sig af.
Udviklingen tog for alvor fart, da EU i starten af 90’erne liberaliserede luftfartsindustrien. Det banede nemlig vejen for lavprisselskaberne, og siden har priserne kun kendt én vej: Nedad!
I dag kan helt almindelige borgere flyve til London eller Berlin for priser langt under, hvad det koster at køre til lufthavnen i taxa. I dag kan alle børn komme på ferie under fjerne himmelstrøg. Som skilsmissebarn kan man flyve strækningen Aalborg-København på under en time og dermed få mest muligt kvalitetstid med begge sine forældre.
Teknologisk udvikling, fri konkurrence og markedsøkonomi har i en skøn forening bragt mennesker tættere på hinanden og åbnet op for den store verden.
Flybranchen har slet og ret gjort verden til et bedre sted for høj som for lav. Det vil være et kæmpe tab at rulle den udvikling tilbage.