Stop parkeringsvanviddet

Arkivfoto: Mogens Flindt
Arkivfoto: Mogens Flindt

Kenn L. Hansen er kommunikationsekspert, tidligere topdommer i fodbold og skriver om politik og samfund

At lede efter en parkeringsplads i en storby føles nogenlunde som jødernes 40 års ørkenvandring. Måske vælger du – ligesom jeg – en sjælden gang at smide bilen uden for de afmærkede båse og satse på, at din ulovlighed går under radaren. For det meste går det godt, andre gange koster det. Det er vist det, juristerne kalder ”accept af risiko”.

Det er en helt anden situation, når du betaler for din parkering og i det hele taget gør dit allerbedste for at følge reglerne, men alligevel får en bøde. Det oplevede social media-eksperten Benjamin Rud Elberth for nylig. Han var så letsindig at parkere sin 172 cm brede bil i en 167 cm bred bås med hjulene oven på stregen – vel at mærke i et gabende tomt parkeringshus. Det holdt dog ikke kontrolløren fra firmaet Parkzone tilbage. Han udstedte en afgift, hvilket nu har startet en større kampagne mod selskabet. Og det er i mine øjne på tide, at nogen siger fra over for de private parkeringsselskaber.

Jeg kender nærmest ikke en eneste familie med bil, som ikke har fået en afgift, der var urimelig. Jeg måtte selv af med 6-700 kroner sidste år, fordi jeg havde overskredet nogle næsten umærkelige markeringer – OP IMOD ET TRÆ. Vi taler altså om et restområde på cirka 20 cm, hvor ingen motorcykel eller bil nogensinde ville kunne knibe sig ind. Der kunne dårligt stå en hipsters skateboard på højkant.

Året før kostede det mig også en mindre formue, at min parkeringstilladelse var blæst ned på sædet, da jeg lukkede døren. Stadig synlig, men den skal ifølge retningslinjerne ligge i forruden. Disse tre sager har det tilfælles, at reglerne muligvis teknisk set er brudt, men at en rimelighedsbetragtning – eller situationsfornemmelse – fra kontrollørens side aldrig ville kunne retfærdiggøre en parkeringsafgift, fordi intentionerne tydeligvis ikke har været at snyde.

Lad mig i denne sammenhæng gøre noget fuldstændig klart: Jeg er ubetinget tilhænger af parkeringsvagter. Jeg synes faktisk, de løser en vigtig samfundsopgave. Forestil jer enhver større by, hvis der ikke var nogen risiko for parkeringsafgifter. Det ville ligne en krigszone. Derudover synes jeg, at de kommunale parkeringsvagter, jeg møder, er servicemindede og sympatiske. Forleden faldt jeg i snak med den flinkeste kvinde, som gav mig alle mulige gode råd om parkeringen, så jeg ikke betalte unødigt.

Helt samme imødekommenhed oplever man ikke, når man forsøger at gøre indsigelser mod en afgift fra et privat selskab. Der får du formentlig et standardsvar om, at du kan udfylde et skema på deres hjemmeside. Iveren for at hjælpe dig med at rede trådene ud er noget mindre end for at udfylde bødeblokken. Måske er det resultatet af markedskræfterne. Hvis en kontrollør aflønnes efter, hvor mange afgifter han skriver, så er en billet på sædet i stedet for i vinduet en lækkerbisken. Og det er big business. Ifølge FDM omsætter branchen for en milliard kroner om året. Det kan altså godt betale sig for firmaerne at tage luppen frem for at vurdere, om hjulene marginalt rører stregen, selvom der er en fodboldbanes afstand ned til næste bil.

Benjamin Rud Elberths opråb har startet delingen af en lavine af dårlige oplevelser. Der er sågar en fyr, der fik en p-bøde for at have betalt halvanden times parkering, hvor man måtte holde to timer gratis. De absurde scenarier hober sig op. Og kampen mod et privat firma som Parkzone er uoverskuelig for de fleste. Kun de mest hardcore vil magte til at føre en sag i retten, som er det eneste alternativ til at betale ved kasse 1. Efter en retssag risikerer du at skulle betale sagsomkostningerne, der typisk løber op i 2-3 gange prisen på selve parkeringsafgiften. Det er en risiko, som mange bilister forståeligt nok ikke ønsker at tage, også selv om de mener, de har en sag. Man kan heller ikke gå til forbrugerklagenævnet med en p-afgift, da den ikke har en værdi på over 1000 kroner. 

Heldigvis har Transportminister Ole Birk Olesen fået opbakning fra et bredt flertal i Folketinget til at oprette et uvildigt parkeringsklagenævn, som skal håndtere klagerne fra 1. juli. Noget siger mig, at vi her får en noget mere realistisk helhedsvurdering af parkeringens lovlighed end hos det private firma selv, der af oplagte årsager gerne vil øge deres overskud. Jeg ser i hvert fald frem til, at vi får sat en stopper for deres usympatiske forretningsmodel.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
16 kommentarer
Vis kommentarer