10 mio. grunde til at forlade København

Pengene sidder løst i København. Kommunen har på tre år brugt 10 millioner på at sende unødige reklamer ud til alle borgere - om affald, skriver Leif Donbæk. Foto: Per morten Abrahamsen
Pengene sidder løst i København. Kommunen har på tre år brugt 10 millioner på at sende unødige reklamer ud til alle borgere - om affald, skriver Leif Donbæk. Foto: Per morten Abrahamsen

Leif Donbæk, jurist, medlem af SF, skriver om politik, samfund og retsstof.

Københavns Kommune har på tre år brugt 10 millioner på at sende unødige reklamer ud til alle borgere.

Om affald.

Men lad mig begynde i den rigtige rækkefølge. For nogle dage siden modtag jeg - og  alle andre københavnerne - en besynderlig pamflet i min postkasse. Den bar overskriften 'AFFALD KBH'.

Lige den morgen havde jeg ekstra god tid, eller også var jeg bare særligt opmærksom, for i stedet for den sædvanlige korte proces med reklamerne, så åbnede jeg bladet.

Det var en forunderlig oplevelse. Otte siders blandet kommunal moralisering, suppleret med lidt oplysning om affald, angiveligt omdelt via midler betalt over kommuneskatten.

Læsningen gav anledning til en del spørgsmål. Hvorfor i alverden sender min kommune et blad ud to gange årligt med lidt nyheder fra affaldsområdet til alle borgere? Er det ikke miljøskadeligt med al det papir og transporten? Kunne man ikke bruge e-boks? Er der virkeligt nogen som læser det? Og har politikere, som jeg har stemt på, givet grønt lys for dette?

Jeg satte mig for at opklare alle mine spørgsmål. Ved hjælp af en aktindsigtsanmodning, kom vi en forklaring lidt nærmere.

Svarene var både godt og dårligt nyt.

Den gode nyhed var, at ingen politikere åbenbart har godkendt vanviddet. Det har de ikke, fordi man i Teknik- og Miljøforvaltningen har et så svulmende kommunikationsbudget, at der kan bruges knap 10 millioner på 3 år, uden at man behøver spørge politikerne. Til nedenstående tal skal lægge de lønkroner, man internt har brugt på at skrive teksterne og sætte det grafisk op. Det har kommunen ikke oplyst et tal på.

Den dårlige nyhed er, at Teknik- og Miljø forvaltningen for at blive en grønnere kommune i internettets tidsalder vælger at sende en papirpublikation ud til alle hustande. Men som de skrev fra kommunen, så skulle beløbet ses som:

'Årlig udgift for tryk og omdeling to gange årligt ligger med det nuværende oplag på 10,36 kroner pr. husstand eller 5,05 kroner pr. københavner.'

Man har altså med andre ord brugt godt 10 millioner over tre år på at sende et papirmagasin ud. Og man svømmer så meget i penge, at man kan gøre det uden at spørge politikerne. Det første er decideret fjollet, men det tilskynder vel til at minde borgerne om at smide alle reklamer i papiraffald, når man sådan fra Kommunens side af bidrager til at fylde deres postkasse.

Men det er det sidste, der er virkeligt skræmmende. For prøv at tænke over det. Der er simpelthen så lidt politisk styring med en kommunal forvaltning, at de kan brænde 10 millioner af på den slags nonsens over tre år, uden at politikerne ved det.

Københavns Kommune er virkeligt det fineste eksempel på, hvorfor embedsmandsvælde ikke er ikke efterstræbelsesværdigt, og at man kan blive for stor.

Man kunne drømme om, at vi efter kommunalvalget til november ser et opgør med kommunen, hvor politikerne enten tager magten tilbage, eller anerkender, at kommunen er blevet for stor til at styre effektivt, og får den splittet op.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten.
72 kommentarer
Vis kommentarer