Sådan får vi plads til løbehjul i byen

Det elektriske løbehjul er et fremskridt i byen, skriver Leif Donbæk, der mener, at nogen hader fremskridt lige lovlig meget. POLFOTO
Det elektriske løbehjul er et fremskridt i byen, skriver Leif Donbæk, der mener, at nogen hader fremskridt lige lovlig meget. POLFOTO

Leif Donbæk, jurist, medlem af SF, skriver om politik, samfund og retsstof.

Alle de snakkende hoveder er enige. Fra Politiken Plus’ smagsdommere over bystyret på Rådhuset til Tante Berlingske. Løbehjul med strøm skal, hvis ikke forbydes, så som minimum reguleres ned på et niveau, hvor forretningsmodellen er mindre levedygtig, end kommunens egne bycykler - terminalfase kaldes det.

Udover at være snakkende typer, så har de fleste af førnævnte en anden ting til fælles, de har aldrig kørt på løbehjul, hvilket naturligvis ikke forhindrer dem i at have skarpe holdninger til københavnernes nyeste følgesvend i trafikken. For skægt nok så er det mit ganske klare indtryk i modsætning til, hvad de skriver på kultursiderne, at københavnerne generelt elsker løbehjulene.

De har det, som jeg – jeg elsker min cykel, men når jeg ikke lige har den med, så er det perfekt, at jeg hurtigt kan komme fra sted til sted og samtidigt få lidt frisk luft. – Dertil, så er det i øvrigt sjovt.

Men selvom de fleste af ovennævnte typer vil forbyde det hele, så er man ikke helt klar til at gå så langt i Københavns Kommune – for hvis man bare forbød og ikke opfandt et avanceret system til kontrol og regulering, hvad skulle embedsværket så foretage sig fremadrettet?

Ja, man fristes til at spørge, om det største filosofiske spørgsmål, der kan stilles internt i Københavns Kommune, ikke kan opsummeres til: Hvis noget ikke reguleres på en omkostningskrævende facon, eksisterer det så?

Og tro mod dette ideal har man i stedet for at forbyde løbehjulene, eller smartere endnu, lave en intelligent løsning sammen med udbyderne, valgt at lave en model, der kræver øget regulering, øget kontrol og i øvrigt gør, at forretningsmodellen formodentligt ikke holder, såfremt reglerne faktisk bliver overholdt.

Men har løbehjulshaderne ikke et par pointer? De kører hurtigt og mange kører på fortovet, har en 'levetid' på et par måneder, før de skrottes, og hvad med de, der lejer cykler ud og betaler for fortovet, skal de blot tåle løbehjul, der 'stjæler' deres kunder, uden at betale til fællesskabet?

Og jo da, jeg skal være den første til at indrømme, at ovenstående er meget reelle problemer. De kan dog løses forholdsvist simpelt og på en facon, hvor man ikke regulerer byen til døde.

At nogle bryder loven, er sjældent et argument for at gøre den lovlige brug af en genstand ulovlig. Men man kunne nok ønske, at politiet (også her) håndhævede en del mere.

Klimadelen er alvorlig. Selvfølgelig skal vi ikke tolerere en brug og smid væk kultur, men også her er løsningen simpel. Pålæg ejerne af udlejningsløbehjulene en 'klimaafgift' eller ligende, som så kan reinversteres direkte i CO2 kvoter. Jeg forudser i øvrigt, at de fleste firmaer forholdsvist hurtigt vil se på at forbedre levealderen for deres løbehjul, både for at skrotte færre, for at betale mindre i afgift og så endeligt, fordi det er god reklame i disse år at være sådan en klimavenlig type.

Endelig er der det med pladsen i byens rum og pengene. Men her er løsningen jo også lige til: Pålæg ejerne af udlejningsløbehjulene en afgift per løbehjul de har ude i det offentlige rum og lav nogle aftaler med dem om, at de opstiller på centrale pladser og deslige, hvor de ikke direkte er i konkurrence med cykeludlejningen. Så har man en løsning, der virker for alle parter.

Ovenstående kunne fungere, og ville være en fornuftig måde at regulere på, hvor man ikke dræber et nyt produkt, alene fordi man hader fremskridt. Men det ville selvfølgeligt ikke kræve så megen kontrol, så det går ikke.

For hvad skulle kommunen og Politiken Plus med venner så være forargede og reguleringsagtige omkring? Ja, uden hadet til fremskridt, ville de jo hurtigt løbe tør for ting at være sure over og reguleringsaktive omkring. Og det går jo ikke.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
30 kommentarer
Vis kommentarer