'Det er en stor lort at køre med bus i København'

'Et enkelt uheldigt møde med den offentlige transport i København. Ja, så kunne jeg bare måske bare løfte øjenbrynet og trække på skuldrene. Men det er hverken første eller eneste gang,' skriver Louise Elly Meyer.
'Et enkelt uheldigt møde med den offentlige transport i København. Ja, så kunne jeg bare måske bare løfte øjenbrynet og trække på skuldrene. Men det er hverken første eller eneste gang,' skriver Louise Elly Meyer.

Louise Meyer. Studerende, skriver om køn, sex, samfund og sit og andres liv i 20'erne.

Dørene i bussen klemmer sammen om min albue. 'Av, for satan,' udbryder jeg, mens jeg har travlt med at vriste barnevognen, som min søn ligger i, fri. Den er nemlig også ved at blive klemt fast. Halvt ude og halvt inde i bussen. På holdepladsen mellem cykelstien og den trafikerede Nørrebrogade står min mormor og får pusten. Hun er blevet puffet ud af bussen af en fortravlet passager, der partout ville ind i bussen, førend vi, der skulle af, var kommet ud.

Det er onsdag sidst på eftermiddagen på buslinje 5C, der kører mellem Kastrup Lufthavn og Husum. Det er midt i myldretiden. Alle er ved at få lange arme af indkøbsposer og kort lunte af sultne børn. Bussen er fyldt til randen, og fyren, der mosede sig ind, står tilbagelænet og kigger ud på os, som om intet var sket.

Hvis så bare det var en enkeltstående episode. Et enkelt uheldigt møde med den offentlige transport i København. Ja, så kunne jeg bare måske bare løfte øjenbrynet og trække på skuldrene. Men det er hverken første eller eneste gang. Tværtimod.

Stort set hver gang jeg hopper på bussen, rejser folk sig ikke, så der bliver plads til barnevognene, de ældre eller dem med krykker. Buschaufføren smækker dørene i, før alle er helt ude. Folk maser sig ind og ud i stedet for naturligt at stille sig i kø, og hende med de mange poser får ikke et sted at sidde.

5C-busserne er ellers i sig selv absolut ikke til at klage over. I 2017 summede motorerne i de lange harmonika-busser med ekstra god plads og kapacitet til både flere barnevogne og passagerer for første gang på de københavnske veje. Man kan gå ind og ud i dem både forfra, bagfra og midt i. Gulvet ved døren kan sænkes helt ned til vejen, så det er en smal sag for barnevogne og dårligt gående at komme ind i bussen, og der er adskillige tjek ind- og ud-muligheder derinde.

Forbedringerne i de topmoderne busser kommer bare ikke til sin ret, fordi den københavnske transport-kultur er pilrådden. Det er alle mand for sig selv. Uheldene sker, fordi folk har for travlt. For travlt med at komme ind. For travlt med at skrive en sms, tjekke notifikationerne på Facebook eller skifte sang på Spotify, mens de går. Og derfor lægger de ikke mærke til verden omkring dem.

I 2018 kørte omkring 18,2 millioner mennesker med linje 5C. Det er en af de mest benyttede transportlinjer hos Movia, der står for al busdriften i hovedstaden. Så det er altså ikke mærkeligt, at man mildt sagt står tæt, og at det kan gå vildt for sig engang imellem.

Men det er så få ting, der skal til for at gøre turen rar og behagelig for alle. Hvis nu folk til en start lod mobilen og høretelefonerne blive i lommen. Så kunne vi rent faktisk se og høre hinanden. Hvis man ventede med at gå ind, indtil alle var ude, og chaufføren også lige ventede fem sekunder ekstra med at lukke dørene og køre videre. Bare for en sikkerheds skyld.

Den onsdag ved fyraftenstid stod min mormor i det mindste på begge ben, efter hun var blevet puffet ud af busdørene. Jeg selv slap med et ømt blåt mærke på armen, hvor jeg sad fast, barnevognen gik fri fra skrammer, og min søn blev blot vækket fra sin lur. Heldigvis. Men det kunne alt sammen være undgået, hvis folk tog hensyn til hinanden.

En ting er sikkert. Jeg glæder mig usigeligt meget, til min søn kan sidde bag på cyklen, for det er ærlig talt en stor lort at køre med bus i København.  

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
79 kommentarer
Vis kommentarer