Taget i r.... af Tour'en

'Jublen ville således ingen ende tage, da statsministeren, erhvervsministeren og hovedstadens overborgmester i februar kundgjorde, at i 2021 har Danmark ’Grand Depart’, som tour-købmanden til venstre så flot kalder det,' skriver Mads Kastrup. Foto: Martin Lehmann
'Jublen ville således ingen ende tage, da statsministeren, erhvervsministeren og hovedstadens overborgmester i februar kundgjorde, at i 2021 har Danmark ’Grand Depart’, som tour-købmanden til venstre så flot kalder det,' skriver Mads Kastrup. Foto: Martin Lehmann

Mads Kastrup. Opinionsredaktør på Ekstra Bladet, skriver om politik, kultur og samfund.

Det sker hele tiden. ’Vi skal sætte Danmark på verdenskortet’, ’Det er en enestående mulighed for at brande Danmark’, lyder det. Der skal brandes, skal der.

Tag Tour de France. ’Frankrig Rundt’ har haft stor succes med at falbyde åbningen af løbet i en årrække til mellemstore byer med mindreværdskompleks i andre lande og tage sig godt betalt for det.

Jublen ville således ingen ende tage, da statsministeren, erhvervsministeren og hovedstadens overborgmester i februar kundgjorde, at i 2021 har Danmark ’Grand Depart’, som tour-købmændene så flot kalder det.

Det koster 88 millioner kroner og er angiveligt et fund til pengene.’Det er en drøm, der går i opfyldelse,’ sagde statsminister Lars Løkke. ’Det er ubetaleligt, at vi får den eksponering,’ sagde erhvervsminister Rasmus Jarlov.

Nu har Politiken godtgjort, at budgettet ikke bare mangler luft. Det er piftet, allerede inden det er kommet ud at køre. En smule research fra beslutningstagerne kunne have anskueliggjort dette forhold. Sidst, der var tredelt ’Grand Depart’, var i Leeds i England i 2014, og prisen var 276 millioner kroner.

En af verdens mest gennem-kommercialiserede sportsbegivenheder skal altså have væsentlig højere skatteborgerstøtte for at komme til Danmark, end vi skatteborgere er blevet bildt ind, må vi forstå.

Dette bør man huske, næste gang konservative eller venstrefolk erklærer sig oprørte over det offentliges kvælende og konkurrenceforvridende hånd på områder, de mener bør overlades til markedet.

Men det er ikke bare pengene. Branding-eksperter – og nej, Rasmus Jarlov, du er ikke en af dem – må rette mig, hvis jeg tager fejl. Danmark og ikke mindst København kan næppe brandes bedre, end det allerede sker i disse år. Med bl.a. en restaurantscene, der ironisk nok udelukkende er bygget på at være lokal.

Der er på denne måde noget påfaldende over skiftende politikeres iver efter at ridse nationens og sikkert også egne navne ind i branding-historiens store fedtsten.

Nok mest fordi man fornemmer, at disse politikere egentlig ikke selv aner, hvad de snakker om. Ofte bliver de tørret af bagmændene til de begivenheder, politikerne indynder sig hos.

Tour de France begynder faktisk i 2021 i København, fordi vores politikere har provinsboens leflende forhold til alt, man bilder sig ind, er hævet over en selv. Det vil sige begivenheder, man tror, kan udviske marginalstemplet i ens pande.

Det er også derfor, det bliver dyrere end beregnet. Og derfor følelsen af at være blevet bondefanget bagefter vil stå som det, vi ’føler lige nu’. Hvilket som bekendt er, hvad enhver sportsreporter ønsker at vide.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
38 kommentarer
Vis kommentarer