Bare fordi en mand virker usympatisk, kan han jo godt have ret.
DR sendte for nylig programmet ’12 tal til salg’. I programmet fulgte man Frederik, en ung mand, der har oprettet hjemmesiden ’fixminopgave.dk’.
Frederik er den perfekte hadefigur. Han fremstår arrogant. Lettere selvfed. Ja, han er faktisk prototypen på enhver fyr, der skriver fredag nat kl. 03, 'er du ude?'
Og så hjælper han ovenikøbet gymnasieelever med at snyde! En gruppe vi ellers kollektivt er blevet enige om har det alt for nemt og bare skal tørre øjnene og tage sig sammen.
Programmet vækkede – med rette - stor forargelse. Og nu vil regeringen som konsekvens formentlig forbyde services som ’fixminopgave’.
Men Frederik har stadig en pointe, som regeringen ikke kommer til at løse med et forbud.
For problemet er ikke at der findes folk, som sælger opgaver. Problemet er, at der overhovedet er et marked for det.
Danmark har et uddannelsessystem, hvor elever sætter karakterer før læring. Og jeg kan ikke bebrejde dem.
Da jeg søgte ind på retorik på Københavns universitet var det udelukkende mit gennemsnit, der garanterede mig adgang. Et gennemsnit, der helt bestemt var mærket af, at jeg som mange andre igennem min gymnasietid var bedre til de humanistiske fag end til de naturvidenskabelige.
Det vil sige, at mine mildest talt lidet karakterer i fysik og matematik kunne have spoleret min drøm om at læse på universitetet. I min tid på retorikstudiet stødte jeg ikke på en eneste opgave, hvor jeg havde brug for at kunne løse tredjegradsligninger eller huske, hvad det nu var Ohms lov kunne bruges til.
Misforstå mig ikke. Jeg er glad for at gymnasiet er almen dannende og at jeg har haft en så bred vifte af fag. Men jeg må også erkende, at ikke alle disse fag burde have lige så stor betydning for, hvilken uddannelse jeg kan tage efterfølgende.
Havde ’fixminopgave’ eksisteret, da jeg gik i gymnasiet, kunne jeg sagtens forestille mig, at jeg ville have sendt en matematikaflevering hen til dem.
At forbyde en service som fixminopgave.dk er ligegyldig symbolpolitik og symptombehandling.
Vi skal i stedet grundigt overveje og kvalificere, på hvilke parametre vi optager studerende på de videregående uddannelser. Et 02 i oldtidskundskab burde ikke kunne afholde en ellers dygtig og motiveret elev fra at læse eksempelvis biokemi.
Eller omvendt.
Det er det, der er pointen. Og det er det, der er læren af ’fixminopgave.’