Enhedslisten: Kritikken af klimaplan er hus forbi

'Der tages højde for, at mange mennesker i landdistrikterne ikke kan klare sig uden en bil,' skriver Pelle Dragsted om Enhedslistens klimaudspil. POLFOTO
'Der tages højde for, at mange mennesker i landdistrikterne ikke kan klare sig uden en bil,' skriver Pelle Dragsted om Enhedslistens klimaudspil. POLFOTO

Pelle Dragsted. Skriver om politik og samfund, medlem af Folketinget for Enhedslisten

'Nå, nu kommer venstrefløjen sikkert bare med endnu en klimaplan som vil gøre det dyrere at være dansker, og som kun virker for dem der bor i storbyen, Ikke?'

Sådan har automatreaktionerne været mange steder, siden Enhedslisten forleden lancerede en storstilet plan for en grøn omstilling af vores økonomi.

Men denne gang rammer kritikken og fordommene hus forbi. Enhedslistens klimaplan er nemlig den første af sin slags, som sikrer, at hårdtarbejdende lønmodtagere eller mennesker med lave indkomster ikke får forringet deres økonomiske vilkår.

Og hvor der tages højde for, at mange mennesker i landdistrikterne ikke kan klare sig uden en bil – fordi der simpelthen ikke er velfungerende kollektiv trafik i deres områder.

Det har været helt afgørende for os, at denne klimaplan skulle være anderledes end mange af de klimaplaner som er præsenteret og som har vendt den tunge ende nedad. Som har gjort det dyrere at være dansker – særligt hvis man bor på landet.

Faktisk vil Enhedslistens klimaplan, hvis den gennemføres, medføre bedre økonomiske vilkår for en lønmodtagerfamilie med bil udenfor de store byer. Også selvom vi hæver afgifterne på fx benzin og diesel.

Hvordan sikrer vi det? Jo for det første så sender vi hver eneste krone fra øgede benzin og diesel-afgifter direkte tilbage i lommerne på lønmodtagere og andre med indkomster på op til 400.000 kroner om året via den såkaldte grønne check.

Hvis du fx kører 25 km hver vej til og fra arbejde, og din bil kører 20 km på literen, så skal du af med ca. 500 kr. ekstra i benzinafgift om året. Men, hvis du tjener op til ca. 400.000 kr., så kompenseres du altså via forhøjet grøn check, så du ender med enten at gå i nul, eller faktisk blive stillet en smule bedre end i dag – selv hvis de fortsætter med at køre i deres benzinbil. 

Men det bliver faktisk endnu bedre. For vi indfører et kontant tilskud på mellem 50.000 og 100.000 kroner til at skifte den gamle benzinbil ud med en elbil. På den måde kan man slippe helt for de høje benzin og dieselafgifter, man betaler i dag. Samtidigt så vil man spare voldsomt mange penge i registreringsafgift på en elbil med Enhedslistens forslag.

Vi har med hjælp fra eksperter beregnet, hvad Enhedslistens forslag vil betyde for forskellige typer af familier. Beregningerne viser at fx en lønmodtagerfamilie på landet, hvor den ene er håndværker og pendler 30 km i bil til arbejde, og den anden er pædagog og tager bussen, vil spare mere end 12.000 kroner om året ved at skifte benzinbilen ud med en elbil.

Et pensionistægtepar der bruger bilen til fritidskørsel vil kunne spare over 9.000 kroner. Selv hvis de fortsætter med at køre i deres benzinbil, vil familierne i de to eksempler spare penge, fordi de modtager forhøjet grøn check. Og for familien, hvor den ene tager bussen, sparer man også 30 pct. i billetpris.

Du kan læse de økonomiske beregninger her

Der vil selvfølgelig kunne findes familier, der på grund af særlige forhold vil kunne opleve at få øget deres udgifter. Sådan vil det altid være med store økonomiske omlægninger.

Men Enhedslistens klimaplan er designet til at sikre, at almindelige lønmodtagere, pensionister og arbejdsløse ikke kommer til at få deres vilkår forringet. Og det uanset om de bor i byen eller på landet.

Det kan nemlig godt kan lade sig gøre at omstille vores økonomi så vi ikke bidrager til en global klimakatastrofe, uden at det rammer den almindelige dansker på pengepungen.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
82 kommentarer
Vis kommentarer