Kulegrav prisernes himmelflugt

Udsæt store milliarddyre projekter som f.eks. motorveje og sørg for, at skatteborgerne ikke betaler overpris, skriver Poul Madsen, der opfordrer Folketinger til at kigge alvorligt på prisstigninger. Foto: Polfoto
Udsæt store milliarddyre projekter som f.eks. motorveje og sørg for, at skatteborgerne ikke betaler overpris, skriver Poul Madsen, der opfordrer Folketinger til at kigge alvorligt på prisstigninger. Foto: Polfoto
Følg Opinionen

Poul Madsen, kommentator på Ekstra Bladet

Vi er igen begyndt at tale om inflationen. Det var ellers noget, som hørte min ungdom til, og som mine voksne børn ikke aner, hvad er. Men det gør de nu, hvor priserne er gået amok, og en liter mælk koster op mod 15 kr. Inflationen er den højeste i 40 år.

Men jeg har et stykke tid undret mig. Hvordan kan alting stige så meget pga. en krig i Ukraine? Vi henter jo ikke mælken i Ukraine, og selvom jeg er med på, at det er blevet dyrere at transportere mælken rundt i Danmark, så har mistanken længe naget, om der ikke var smurt lidt ekstra på hist og her.

Og som altid ligger djævelen i detaljen. Den detalje stødte jeg på, da jeg onsdag læste Jyllands-Postens historie om, at prisstigningerne nu også rammer vejprojekter og byggerier af børnehaver, skoler og hospitaler.

Regionsrådet i region Sjælland vedtog den 7. juni sidste år at renovere den nedslidte jernbane Østbanen for 510 mio. kr. I januar blev de indkomne tilbud offentliggjort. Pris: ca. 1,1 mia. kr. – 115 % mere end forventet. Ifølge plandirektør Per Gellert fra Movia, der står for projektet, er de væsentligste årsager til prisstigningen for togprojektet de store prisstigninger generelt sammen med en manglende konkurrence på området. Krigen i Ukraine har også betydning, skriver han ifølge Jyllands-Posten i et brev til regionens politikere.

Læg mærke til detaljerne.

’Ukraine har også betydning’. Men det er åbenlyst ikke den væsentligste grund til priseksplosionen alene af den grund, at krigen i Ukraine først startede efter, regionen fik tilbuddene. Det handler altså om noget andet og her er plandirektøren ærlig nok til at skrive, at der simpelthen er for lidt konkurrence. Det vil sige virksomhederne roligt kan smøre lidt ekstra på prisen og så angive Ukraine og corona som årsag. Mon ikke dette kan overføres til en lang række andre områder? Det kunne jeg godt tænke mig, at Folketinget fik undersøgt. Til bunds. Lige nu har vi undersøgelser af alt muligt andet. Lad os få en priskommission.

Men før vi har sådan en og resultatet fra den, så var det måske en god ide, at kommunerne og staten udskyder en lang række nybyggerier. For i den sidste ende er det jo os skatteydere, der kommer til at betale overprisen. Det første sted, jeg ville bremse op, er på den meget ambitiøse infrastruktur plan til 160 mia. kr. til nye veje, motorveje, jernbaner, cykelstier og støjværn frem til 2035. Støjværnene er et must, men mon ikke de i Østjylland godt kan undvære et ekstra spor på motorvejen lidt længere.

Det giver i hvert fald ingen mening at betale overpris. Og måske er der slet ikke brug for det ekstra spor i 2035. Lige nu viser spritnye tal fra Vejdirektoratet, at vi er begyndt at køre langsommere på motorvejene for at spare penge. Og i 2035 har vi måske slet ikke råd til at køre overhovedet.

Lige nu er der brug for, at alle bremser op og bliver klogere, før pengene er spildt.

Vi byder dig velkommen til at deltage i Debatten her på Ekstra Bladet.
Få enkle regler skal overholdes.

  • Aktivér min adgang til Debatten
  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af Debatten.
74 kommentarer
Vis kommentarer
Er Danmark for lille til store hemmeligheder?

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Udforsk Ekstra Bladet+

LIGE NU