Apple bestemmer, hvornår din julegave går i stykker

'Folketingets politikere ynder at tale længe og inderligt om den vigtige klimadagsorden — her er et godt sted at erstatte snakken med handling,' skriver Randahl Fink Isaksen om Apples forbrugerfjendtlige forretningsmodel. Foto: Ritzau Scanpix
'Folketingets politikere ynder at tale længe og inderligt om den vigtige klimadagsorden — her er et godt sted at erstatte snakken med handling,' skriver Randahl Fink Isaksen om Apples forbrugerfjendtlige forretningsmodel. Foto: Ritzau Scanpix

Randahl Fink Isaksen, software innovatør, indehaver af teknologivirksomheden ROCK IT, skriver om den politiske debat.

Julen nærmer sig, og igen i år vil mange danskere finde pakker med Apples produkter under juletræet. Smukke, moderne produkter, der gør en væsentlig forskel i vores dagligdag. De færreste tænker dog på, at Apples produkter ofte er meget svære, hvis ikke umulige at reparere, hvorfor de mange populære julegaver ledsages af risikoen for, at vi mister dem snart igen.

På de 13 år, der er gået siden Steve Jobs præsenterede Apples første iPhone i 2007, har Apple tilkæmpet sig markante markedsandele.

Globalt er 20 procent af de solgte mobiltelefoner nu forskellige udgaver af Apples iPhone, og i rige lande som Danmark er markedsanddelen 40 procent. Ser man på hele Apples brede produktsortiment, spiller Apples beslutninger altså en afgørende rolle for levetiden på meget af den elektronik, vi danskere køber.

Apple er udsat for stigende kritik for bevidst at designe produkter, som er svære at reparere. På YouTube følger mere end 1 million mennesker et lille elektronikværksted i New York, drevet af den dygtige tekniker Louis Rossmann, der hjælper forbrugerne med at få repareret deres Apple produkter — selv når Apple siger, det er umuligt eller for dyrt. I hans mange videoer afslører han de designvalg, som gør det svært at reparere produkterne, og han fortæller om sine udfordringer med at skaffe reservedele, som Apple angiveligt forsøger at forhindre de uafhængige værksteder i at få fat på.

I video efter video forklarer Rossmann, hvordan forbrugerne først har fået at vide af Apples teknikere, at det er meget dyrt at reparere et produkt, hvorefter han skiller produktet ad og reparerer det for næsten ingen penge.

Jeg havde svært ved at tro disse historier, for min forventning var, at når Apple har succes, måtte det skyldes, at de behandler deres kunder godt. Men her i efteråret fik jeg selv lov at opleve Apples forhindringsbane for kunder, der ønsker reparation.

Batteriet i min kun 2 år gamle MacBook Pro begyndte at svulme op, så bunden af computeren bulede lidt ud. Det ville jeg gerne have repareret, så jeg kontaktede Apple og forklarede dem, at jeg havde læst online, at denne batterifejl var hyppigt forekommende. Jeg nævnte også, at forbrugerne i USA havde vundet en retssag over Apple, fordi ganske mange MacBook Pro computere havde batterifejl.

Apples danske medarbejder bekræftede dette, men kunne samtidig oplyse, at retssagen kun omfattede computere, der var købt indtil ganske kort tid før min, så selvom fejlen på min computer også gjalt batteriet, ville Apple ikke reparere den. Desværre var fejlen også opstået lige efter garantien på min computer udløb, så jeg skulle selv betale reparationen, og da Apple ikke havde noget reparationscenter i Danmark, skulle jeg selv opsøge et af Apple godkendt værksted.

Det gjorde jeg så — jeg vidste, at et nyt batteri til en bærbar computer typisk koster mellem 400 og 700 kroner, så jeg tænkte, at det absolut var værd at få den dyre MacBook Pro repareret.

Først talte jeg med Apples samarbejdspartner Mentech, som kunne fortælle, at det ville koste mellem 4.500 og 5.000 kroner at reparere computeren. Jeg indvendte, at jeg kun skulle have skiftet batteriet, men Mentechs medarbejder forklarede, at Apple havde designet computeren sådan, at batteriet var limet fast, og Apple krævede derfor, at hele den såkaldte ‘topcase’ hvor keyboardet og flere andre dyre komponenter sidder, blev skiftet.

‘Men det er jo nærmest halvdelen af computeren, I vil skifte, blot fordi et batteri til få hundrede kroner er gået i stykker,’ indvendte jeg — ‘Ja’, svarede medarbejderen, ‘det forlanger Apple’.

Jeg kunne ikke tro, at Apple vitterligt ville pålægge forbrugerne at betale op mod 5.000 kr for at skifte en billig reservedel, så jeg kontaktede Apple igen. De bad mig nu tale med deres anden samarbejdspartner, Humac, og hos deres værksted var budskabet fuldstændig det samme: Batteriet er limet fast, og Apple forlanger, at deres autoriserede reparatører udskifter en meget stor del af computerens komponenter, selvom der kun er fejl på batteriet.

Batterier er en sliddel, og det er ret sandsynligt, at batteriet dør længe før resten af computeren, præcis som vi kender det fra mobiltelefoner, der også får svært ved at holde strøm med alderen. Hvis Apple med vilje gør det meget bekosteligt at skifte batteriet, vil nogle forbrugere naturligt nok vælge i stedet at putte de mange penge i købet af en ny computer, frem for at reparere et ældre produkt, der måske går i stykker igen.

Og hvis folk er vant til at bruge operativsystemet macOS, vil de have en meget stor tilbøjelighed til igen at at købe en af de computere, der kører macOS, hvilket omfatter computere fra følgende producenter: Apple.

Det ligner det, man på engelsk kalder ‘planned obsolescence’ (planlagt forældelse), hvilket betyder, at en producent bevidst designer sit produkt sådan, at det efter kort tid ikke længere kan bruges, så kunderne er tvunget til at købe nyt. Det er en tvivlsom praksis, der vidner om dårlig forretningsmoral, men det er — desværre — ikke gjort ulovligt i Danmark.

Den typiske liberale politiker vil nok hævde, at der slet ikke er behov for lovgivning. For hvis Apple designer produkter med planlagt forældelse, kan forbrugerne jo bare skifte til produkter fra andre producenter. Og det kan de da — men gør de det?

Med den viden om Apple, jeg har fået, burde jeg jo selv skifte til en computer fra en anden producent. Men som mange andre, har jeg anvendt Mac i 10 år og er blevet rigtig dygtig til at bruge et væld af applikationer, som jeg har betalt mange penge for. Selvfølgelig starter jeg ikke forfra og køber alle disse programmer til Windows, hvor nogle af applikationerne end ikke findes.

Til gengæld har jeg købt et batteri til min MacBook Pro for 699 kroner på nettet, og i juleferien skal jeg igang med at reparere den computer, Apple helst vil have mig til at kassere. Dermed ender i hvert fald et af Apples produkter ikke på lossepladsen i denne omgang.

I mellemtiden er Apple blevet sagsøgt af de amerikanske forbrugere for at sælge computere med et tastatur, der alt for let går i stykker, og i en anden ny retssag, sagsøger forbrugerne Apple for med en softwareopdatering at gøre gamle iPhones langsommere, så forbrugerne er mere tilbøjelig til at købe en ny.

Senest har Apple med en hær af advokater forsøgt at knuse normanden Henrik Husebys lille elektronikværksted i den norske by Ski, fordi Huseby har gjort sig skyldig i at hjælpe forbrugerne med at få deres Apple produkter repareret. Huseby vandt i byretten, men Apple har jo penge nok,  og sagen fortsætter nu ved en højere retsinstans.

De mange eksempler på Apples forretningsmetoder tegner et billede af, at Apple scorer kassen på at fremtvinge et helt unødvendigt overforbrug, der skader klimaet.

Er det ikke på tide, at Danmarks folketingsmedlemmer kigger op fra deres iPhones og forholder sig til, at almindelige danskere hver dag bliver mødt med både kunstigt oppustede priser på reparation samt designvalg, der direkte hindrer reparation. Folketingets politikere ynder at tale længe og inderligt om den vigtige klimadagsorden — her er et godt sted at erstatte snakken med handling.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
31 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Seneste i Plus