Derfor var Bramsens sejltur ok

'Skatteborgerne har ikke mistet noget. Marinehjemmeværnet har ikke mistet noget. Det virkelige offer i sagen om Trine Bramsens sejltur er de danskere, der lider af kronisk misundelse overfor enhver, der får noget, de ikke selv får,' skriver Randahl Fink. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
'Skatteborgerne har ikke mistet noget. Marinehjemmeværnet har ikke mistet noget. Det virkelige offer i sagen om Trine Bramsens sejltur er de danskere, der lider af kronisk misundelse overfor enhver, der får noget, de ikke selv får,' skriver Randahl Fink. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Randahl Fink, politisk analytiker og debattør.

I over en uge har medierne raset med historien om forsvarsminister Trine Bramsen, der søndag den 15. august lod sig transportere på Marinehjemmeværnets skib Luna fra Svendborg til Ærø, hvor hun skulle til vælgermøde. Men er der substans i kritikken?

Forrest i angrebet ses Venstres forsvarsordfører Lars Christian Lilleholt, som til BT udtaler, ‘Jeg er simpelthen så rystet’, efter det er kommet frem, at turen med Luna gav Trine Bramsen den private fordel, at hun kom til Ærø, hvor hun deltog i den socialdemokratiske kommunalvalgkamp. Lilleholt vil nu kalde forsvarsministeren i samråd i Folketinget, hvor selveste Forsvarsudvalget skal forestå den for nationen meget vigtige granskning af tre timers sejlads i Det Sydfynske Øhav.

Man skulle ellers tro, der skulle mere rejseaktivitet til at ryste den mangeårige venstremand og ven af Lars Løkke Rasmussen. Men lad nu det ligge.

Der er klik i historier, hvor det påstås, at en minister har misbrugt sine beføjelser, og BT lægger blandt andet spalteplads til professor i forvaltningsret Sten Bønsings udsagn om, at Trine Bramsens sejltur er ulovlig. Det lyder alvorligt, men inden vi nu starter en million-dyr undersøgelseskommission, synes jeg, vi bør belyse sagens faktiske omstændigheder.

På sociale medier, forveksler mange hjemmeværnet med Hæren og Søværnet og tror, at forsvaret er blevet kaldt på mission for at sejle taxa-tur for ministeren. Til sine 22.800 følgere på Twitter har Radio4 vært Sandie West delt et billede af Søværnets 1,6 milliarder kroner dyre og 139 meter lange fregat Peter Willemoes og skrevet, at forsvarsministeren opfatter dette skib som sin havnebus. Også Konservatives forsvarsordfører Niels Flemming Hansen er stærkt utilfreds, og til TV2 udtaler han: ‘Det kan ikke passe, at det danske forsvar, og dermed skatteyderne, skal betale for Socialdemokratiets valgkamp’.

Virkeligheden er dog, at Trine Bramsen sejlede med skibet Luna, der for det utrænede øje kan minde om en fiskekutter. Med sine 83 tons er skibet 80 gange mindre end Søværnets 6.645 tons fregatter. Fartøjet tilhører Marinehjemmeværnet — ikke Søværnet.

Jeg har derfor kontaktet Marinehjemmeværnet, hvor kommunikationsrådgiver Ninna Falck har oplyst mig udførligt om turens omkostninger. For at kunne sejle den konkrete sejltur, har skibet brugt 250 liter marinediesel. De koster 3 kroner og 93 øre per liter i indkøb, så her gemmer sig altså en udgift for skatteborgerne på 982 kroner og 50 øre. Skibet Luna var på dagen bemandet af 12 besætningsmedlemmer. Alle arbejdede frivilligt og ulønnet. Dertil kommer, at skatteborgerne har finansieret et rundstykke til Trine Bramsens morgenmad ombord på skibet, et stykke rugbrød og dertilhørende pålæg til frokost, samt 2 kopper kaffe og et glas vand.

Med lidt held kan turens omkostninger altså lige snige sig op over 1.000 skattekroner, og man fristes til at spørge, om det samråd, Lars Christian Lilleholt nu vil holde med Forsvarsudvalgets 29 højtlønnede folketingesmedlemmer, ikke vil koste skatteborgerne væsentligt mere?

En anden misopfattelse i debatten er, at Marinehjemmeværnet er blevet ulejliget af ministeren, der har presset sig til at få en gratis sejltur. Sandheden er dog, at når Marinehjemmeværnet ikke tager sig af personer i havsnød eller andre vigtige opgaver, så sejler værnet øvelsestogter, hvor man uddanner mandskabet. Ninna Falck forklarer: ‘Alle sejladser indebærer en masse små og store opgaver om bord for besætningen. Navigation, kommunikation, arbejde i maskinen og på dækket osv.’ På denne måde har Trine Bramsens sejltur med Marinehjemmeværnet altså været identisk med den øvelsestur, man ellers ville have sejlet — med tilsvarende omkostninger.

Turen kom oprindeligt i stand på invitation fra Hjemmeværnsflotille 244 i Svendborg, der ønskede at få ministeren ombord i 2020, hvilket dog måtte udskydes grundet coronapandemien. Ninna Falck forklarer: ‘Marinehjemmeværnet modtager gerne ministeren på sejladser. Det giver stor værdi for den frivillige besætning at få anledning til at tale med deres minister om Marinehjemmeværnet — opgaverne, organisationen, materiellet — og hvad de som frivillige brænder for og bøvler med.’

Danmark er et land, hvor ministre kommer ud blandt folket. Sundhedsministre besøger sygehuse, undervisningsministre besøger skoler, og nu besøger forsvarsministeren så Marinehjemmeværnet. På den måde får ministre indsigt i hverdagen for de mennesker, der arbejder indenfor ministrenes ansvarsområde. Heldigvis.

Skatteborgerne har ikke mistet noget. Marinehjemmeværnet har ikke mistet noget. Det virkelige offer i sagen om Trine Bramsens sejltur er de danskere, der lider af kronisk misundelse overfor enhver, der får noget, de ikke selv får. I jantelovens eget land, må Trine Bramsen da endelig ikke tro, hun er noget — og hun skal da slet ikke have en sejltur med et skib, vi andre ikke kan komme ud at sejle med.

Jo, det skal hun. For Trine Bramsen er faktisk noget. Hun er landets forsvarsminister og dermed øverste chef for forsvarets 21.000 ansatte, Forsvarets Efterretningstjeneste, Beredskabsstyrelsen, Materiel- og Indkøbsstyrelsen, Personalestyrelsen, Ejendomsstyrelsen, Regnskabstyrelsen, Auditørkorpset og Hjemmeværnet. Derfor har hun fået et rundstykke ombord på Luna. Lev med det.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten.
133 kommentarer
Vis kommentarer