Er 486.959 fartbøder ikke nok?

Justitsminister Nick Hækkerup har gjort billister til skattemæssigt malkekvæg, mener Randahl Fink Isaksen. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Justitsminister Nick Hækkerup har gjort billister til skattemæssigt malkekvæg, mener Randahl Fink Isaksen. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Randahl Fink Isaksen, software innovatør, indehaver af teknologivirksomheden ROCK IT, skriver om den politiske debat.

Justitsminister Nick Hækkerup sender en ny bøderegn nedover bilisterne — det er nemlig en god forretning for staten. Men er det fair?

I 2019 undersøgte Vejdirektoratet, hvad staten fik ud af sin fartkontrol. Data viste, at politiets 20 nye fartkameraer og 82 fotovogne kan udskrive 486.959 bøder årligt, svarende til at staten kan hive 727.113.384 kroner op af bilisternes lommer. Det er enorme tal, men den 24. august  2020 præsenterede Nick Hækkerup sit udspil til en styrkelse af politiet, som er delvist finansieret af — ja, du gættede det — endnu flere fartbøder.

Det forventes at give staten en merindtægt på 134.000.000 kroner hvert år.

Det er naturligvis helt afgørende, at vi undgår trafikdrab, og alle ved, at farten dræber. Men hvis påstanden er, at fartbøder får bilisterne til at overholde fartgrænserne, hvordan kan det så være muligt fortsat at udskrive så mange fartbøder?

Straf er populært blandt nogle politikere, fordi det er let at sælge budskabet om, at man vil straffe den hensynsløse vanvidsbilist, der hver dag blæser ud ad motorvejen med 200 km/t og skaber fare for os andre. Men i virkeligheden dækker de absurd mange bøder over, at helt almindelige, lovlydige borgere straffes hårdt for et øjebliks uopmærksomhed.

I en analyse fra DTU, kan man læse, at blandt alle, der fik en fartbøde i 2009, var der en lille hård kerne på 11 procent, der fik helt op til 5 fartbøder om året. Mon ikke det er i denne gruppe, vanvidsbilisterne skal findes? De andre 89 procent modtog kun 1 bøde. I 2011 gennemførte Havarikommissionen en interviewundersøgelse, hvori hver tredje bilist fortalte, at de havde fået bøden, fordi de var uopmærksomme; og selv små overskridelser af fartgrænsen koster i dag 1.000 kroner i bøde, så det er ikke underligt, at Nick Hækkerup kan få penge i statskassen.

Men ændrer det noget?

Jeg er overbevist om, at ganske mange bilister oplever at begå helt små forseelser i trafikken engang imellem; ikke fordi de er skødesløse, men simpelthen fordi, mennesker ikke er i stand til at gøre alting 100 procent perfekt hele tiden. Derfor synes jeg, vi bør finde andre og bedre måder at sænke farten end blot at stange bøder ud til enhver for selv den mindste fejl.

Én mulighed er at give bilisterne adgang til de nyeste teknologier. I min familie har vi købt en helt almindelig mellemklassebil, som har et kamera, der aflæser vejens farttavler. Når jeg nærmer mig en farttavle spørger bilen, om jeg vil skifte til den anførte fart, og når jeg trykker ‘ja tak’, sørger bilens fartpilot selv for at bremse ned og holde farten perfekt. Det betyder, at jeg kan holde øjnene på vejen frem for nervøst at overvåge speedometeret for at undgå Nick Hækkerups fartbøder.

Problemet er bare, at mange danske bilister ikke har råd til at skifte bilen ud, fordi regeringen også forlanger mellem 85 og 150 procent i registreringsafgift på nye biler og 25 procent moms oveni. Det betyder, at den gennemsnitlige danske bil er 9 år gammel; og når vi endelig skifter bilen ud, er mange nødt til at fravælge det tungt afgiftsbelagte sikkerhedsudstyr.

Nick Hækkerup vil altså gerne bruge penge på fotovogne, der kan udskrive flere fartbøder, men regeringen vil ikke afgiftsfritage teknologi, der gør, at bilisterne helt kan undgå at overskride fartgrænsen. Det ligner ikke et forsøg på at sænke farten og redde liv. Det ligner optimeringen af en pengemaskine.

Bilister er blevet skattemæssigt malkekvæg, der udover fartbøderne betaler ejerafgifter, brændstofafgifter, ansvarsforsikringsafgifter, broafgifter, en hel milliard kroner om året for parkering og svimlende 22 milliarder kroner i registreringsafgift. I 2015 betalte bilisterne 47 milliarder kroner i afgifter på trods af, at det kun koster 17 milliarder om året at vedligeholde og udbygge vejnettet. Så mens tog- og buspassagerer får tilskud, lægger bilisterne netto 30 milliarder i statskassen.

Så er det fair at sende endnu en bøderegn ned over bilisterne? Uanset om man er en velbetalt politiker i København, der kører i den afgiftsfri metro, eller man er en butiksassistent på Langeland, der er tvunget til at eje en bil, så får alle gavn af flere lokalbetjente, flere ansatte i anklagemyndigheden og alle de andre forbedringer, som Nick Hækkerups politiforlig byder på.

Men hvorfor er det i særlig grad bilisterne, der skal betale regningen?

Det er en ommer, Nick Hækkerup.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn, dvs. fornavn og efternavn.
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt.
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes.
  • Grove angreb på personer frabedes.
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten.
64 kommentarer
Vis kommentarer

Seneste Opinionen

Mest læste Opinionen