Skal vi andre betale Pernille Skippers busbillet?

'Skal det virkelig være sådan, at alle os, der ikke har betalt kassen for at bo så godt som dig — og derfor er nødt til at have bil — skal betale overpris til samfundet,' spørger Randahl Fink Isaksen Enhedslisten leder, Pernille Skipper. Foto: Ida Marie Odgaard
'Skal det virkelig være sådan, at alle os, der ikke har betalt kassen for at bo så godt som dig — og derfor er nødt til at have bil — skal betale overpris til samfundet,' spørger Randahl Fink Isaksen Enhedslisten leder, Pernille Skipper. Foto: Ida Marie Odgaard

Randahl Fink Isaksen, software innovatør, indehaver af teknologivirksomheden ROCK IT, skriver om den politiske debat.

Det er ´'alt for dyrt', når man tager bussen, siger Pernille Skipper.

Derfor kræver Enhedslisten i finanslovsforhandlingerne, at billetpriserne sænkes med 30 procent. Men hvis ikke Pernille Skipper selv skal betale sin egen bustur, hvem skal så? Og er det overhovedet rigtigt, at billetterne er alt for dyre?

Statistikken viser tydeligt, at færre og færre danskere benytter offentlig transport. Antallet af biler på de danske veje stiger med cirka 50.000 hvert år, og selv i Hovedstaden, der har landets mest udbyggede kollektive trafik, har 3 procent af passagererne valgt den kollektive trafik fra det seneste år.

Men er det så fordi, de borgerlige partier har tvunget buspassagererne til at betale overpris for billeterne? Og hvad koster busturen egentlig?

Som i mange andre dele af landet koster en bustur i hovedstaden 24 kroner. Lad os for nemheds skyld forestille os, at man kører 2 ture på hver 10 km med bussen hver dag, året rundt. Det vil samlet koste 17.520 kroner.

Hvis man i stedet køber en mellemklassebil, skal man først betale 117.687 kroner for bilen, 29.422 kroner i moms for købet og 102.891 kroner i registreringsafgift. Hvis bilen betales over 5 år, skal man samlet betale 50.000 kroner årligt plus typisk 4.000 kroner i renter, såfremt bilen lånefinansieres.

Men for at kunne køre 2 ture af 10 km hver dag, skal bilen tilbagelægge i alt 7.300 km. Det kræver 453 liter benzin, og de koster 1.968 kroner i benzinafgift plus 3.695 kroner for benzinen. Dertil kommer omtrent 4.500 til forsikring og forsikringsafgift og i størrelsesordenen 1.000 kroner i grøn ejerafgift.

Så endnu før vi har medregnet udgifter til parkering, reparationer og andet, ender de to bilture dagligt med at koste 65.163 kroner om året — altså næsten fire gange så meget som busturene.

Men hvordan kan det så være så meget billigere, når Pernille Skipper tager bussen? Man kan få et fingerpeg om, hvad busture reelt koster, hvis man ser på, hvor meget underskud, busselskaberne får dækket af skatteborgerne.

Af Movias årsrapport kan man læse, at selskabet har tjent 1.758.525.000 kroner på at sælge busbilletter. Men det at drive buslinjerne har kostet 3.320.297.000 kroner. Det betyder, at skatteborgere har betalt det årlige underskud på busdriften, i alt 1.561.772.000 kroner.

Groft sagt koster en busbillet til Pernille Skipper altså reelt 45 kroner, men fordi alle vi skatteborgere betaler 21 kroner til turen, slipper Pernille Skipper med kun at betale 24 kroner. Og det er denne pris, Pernille Skipper nu vil sænke med yderligere 30 procent, så busbilletten fremover kun skal koste 17 kroner, svarende til en rabat på 63 procent.

Er det rimeligt?

Hvis alle havde lige adgang til offentlig transport, kunne man måske hævde, at en rabat på 63 procent jo bare gjorde alles bustransport billigere, samtidig med at alles skat voksede tilsvarende.

Men sådan er virkeligheden langtfra, fordi vores mulighed for at benytte offentlig transport er vidt forskellig, alt afhængig af hvor vi har råd til at bo, hvor langt vi har til arbejde, og hvordan vores liv i øvrigt er indrettet.

Det er let at finde priseksempler, hvor boliger koster 2-4 gange så meget i København i forhold til boliger af samme type udenfor hovedstaden. Og mens man godt kan betale mange millioner for en god bolig i hovedstaden, hvis man er folketingsmedlem, så bliver det straks sværere, hvis man er kassedame.

Faktisk bor 89 procent af den danske befolkning udenfor Københavns Kommune. Jeg bor selv i landets 6. største kommune, Vejle. Og selvom jeg bor centralt, består den offentlige transport i mit nabolag af 1 buslinje, der kører 1 gang i timen udenfor myldretiden og kun indtil kl. 22 om aftenen.

Hvis jeg skal besøge mine venner i forstaden Jelling, kan jeg vælge mellem at bruge 2 timer og 26 minutter på bustransport ud og hjem eller 28 minutter i bilen. De samme vilkår gælder, når jeg skal ud at handle, køre til arbejde, osv. Til sammenligning kører Metroen i København helt ned til hvert andet minut, døgnet rundt, året rundt, og den offentlige transport rummer desuden offentligt støttede buslinjer og S-tog.

Når man kender disse forskelle, er det ikke underligt, at kun 29,5 procent af borgerne i København vælger at have bil og betale firedobbelt for deres transport. I en by som min, er det 71 procent, der er tvunget til at betale.

I 2015 udregnede FDM, at bilister hvert år betaler 47 milliarder kroner i afgifter. Samtidig kostede det staten 17 milliarder at bygge og vedligeholde vejene. Så mens Københavnerne fik 47 procent rabat i bussen, betalte bilisterne udenfor København altså en overpris på 276 procent for at benytte bilen.

Derfor vil jeg gerne spørge Pernille Skipper:

Er velfærdssamfundet egentlig noget, vi er sammen om? Skal både du og jeg ligeligt og efter evne betale til fællesskabet, så vi sammen kan finansiere de sygehuse, skoler, og hospitaler, vi alle får brug for? Eller skal det virkelig være sådan, at alle os, der ikke har betalt kassen for at bo så godt som dig — og derfor er nødt til at have bil — skal betale overpris til samfundet, mens du nu vil have yderligere rabat på din busbillet til 24 kroner?

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
73 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste
Seneste i Plus