Rina Ronja Kari: Regeringen sylter EU-problemer

Lastbiler i transit i Padborg, en branche, hvor danske ansatte er særligt ramt af udenlandsk arbejdskaft. Foto: Carsten Amdreasen
Lastbiler i transit i Padborg, en branche, hvor danske ansatte er særligt ramt af udenlandsk arbejdskaft. Foto: Carsten Amdreasen

Rina Ronja Kari, medlem af Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU

Stats-, Udenrigs- og Justitsministeren har præsenteret ’63 tiltag’, som skal dæmme op for de stigende problemer med udenlandske arbejdere og lyssky firmaer, der strømmer til Danmark via EU’s Indre Marked.

Udspillet er en del af regeringens valgoplæg til EU-Parlamentsvalget den 26. maj. Her forventes samtalen nemlig at komme til at dreje sig om presset på Den Danske Model, manglende regulering af udenlandsk arbejdskraft og sociale ydelser for tilrejsende EU-borgere.

Desværre har Løkke og co.’s  initiativ karakter af en syltekrukke, hvor løsninger og lovforslag udsættes til den anden side af valget. Mestendels består de såkaldte tiltag af flyvske målsætninger og uforpligtende holdningstilkendegivelser.

Regeringen skriver eksempelvis, at man fortsat afventer en arbejdsgruppes konklusioner på, hvordan man kan undgå en gentagelse af lastbilchaufførskandalen fra Padborg.

Her levede op mod 200 filippinske chauffører i en slumlejr, når de ikke arbejdede til 15 kroner i timen på de danske motorveje. De var hyret af en dansk vognmands polske datterselskab og havde fået arbejdstilladelser i Polen, hvorefter de frit kunne tage til Danmark og arbejde.

Jeg besøgte selv arbejdslejren ved den tyske grænse og blev dybt rystet over de slavelignende forhold, som de ansatte levede under. Ingen adgang til køkken eller rent vand, tøj i poser og flere dage imellem adgang til bad. 

Sagen fik international opmærksomhed, da fagbevægelsen sidste år afslørede de kummerlige leve- og arbejdsforhold. Politiet efterforsker stadig, og regeringen skriver, at 'det er for tidligt at drage en samlet konklusion om eventuelle kriminelle forhold'. 

Vil det sige, at det kan være lovligt, at behandle mennesker på den måde i Danmark?

En ting, vi allerede nu med sikkerhed ved, er: Den vanvittige situation er kun blevet mulig på grund EU’s regler om fri bevægelighed for tjenesteydelser og arbejdskraft i Det Indre Marked.

Det er kronjuvelen i EU-projektet. Og den kunne regeringen aldrig finde på at pille ved. Men der er ikke bare brug for mere kontrol. Der er brug for helt andre regler for transporten. Vi skal kunne kræve danske vilkår på danske veje.

EU’s Indre Marked og den frie bevægelighed må aldrig blive vigtigere end vores velfærd og respekten for de danske overenskomster.

For desværre er lastbilchaufførerne ikke alene om at blive ramt. Der er tale om et voksende problem, hvor også byggebranchen og servicefagene dagligt på det groveste undergravet af underbetalte arbejdere, der udnyttes af kyniske arbejdsgivere.

Her er regeringen tavs. Man må lede forgæves efter indsatser på disse områder, når man bladrer igennem Løkkes EU-valgprogram. Der er ellers nok at tage fat på.

Første skridt må være erkendelsen, at EU er en del problemet. Ikke en del af løsningen.

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
19 kommentarer
Vis kommentarer