På smuttur med DSB

Det kan blive noget af en ørkenvandring at rejse med tog. Foto: Jesper Mortensen
Det kan blive noget af en ørkenvandring at rejse med tog. Foto: Jesper Mortensen

Ritt Bjerregaard. Forhenværende Socialdemokratisk minister og overborgmester I København, skriver om politik og samfund.

TOGENE VAR FLOTTE. Vi kørte i dem, og vi fejrede de nye. De var statens, De Danske Statsbaners, sådan set vores alle sammens. Vi var stolte af dem og stolede på DSB.

Smuttur til Hamborg med DSB stod der på en stor plakat på Taastrup station. Jeg kom næsten til at grine, da jeg så reklamen, for det var alt andet end en smuttur, jeg lige havde oplevet.

Den fredelige og rare transport med DSB gennem det smukke danske forår, blev til en stressende og ubehagelig oplevelse.

DSB HAR BANEARBEJDE på strækningen til Rødby, så der var busser i stedet for tog. I Rødby skulle der skiftes til toget, der ville køre om bord på færgen. Sådan blev det ikke.

Alle passagererne skulle i stedet med deres bagage og børn i barnevogne slæbe sig op og ned ad et utal af trapper til færgen. Der var stor forvirring og ældre mennesker, der dårligt kunne klare at slæbe deres bagage, men ingen form for hjælp – ikke en eneste DSB-medarbejder.

DA FÆRGEN VAR ved at lægge til land, fortalte højtaleren, at toget var om bord! Jo, det var kørt om bord, og vi kunne have siddet i det, hvis der havde været kommunikation fra DSB til bussen.

Vi slæbte igen og fandt vore reserverede pladser i toget. Endelig var der en DSB-medarbejder. Han forstod slet ikke, hvorfor det var sket! Han havde intet hørt og kunne intet forklare.

SAMMEN MED mange andre troede vi stadig på DSB, og at vi bare havde været uheldige på udrejsen. Det kan jo ske.

Men på hovedbanegården i Hamborg kom der besked om, at det tog, vi skulle hjem med, var gået i stykker. Vi skulle i stedet med et regionaltog til Lübeck, hvor der ventede en bus. Nok engang var der trapper, der skulle forceres med bagagen, der ikke var blevet mindre.

TRAPPERNE FORTSATTE i Lübeck. Der var stadig ingen form for vejledning. Et informationskontor fortalte, hvor bussen skulle holde.

Der var ingen bus. Der var vel 50 mennesker, der havde satset på DSB, og nu ventede. Der kom ingen bus og ingen besked.

En af mine rejsefæller ringede til DSB. Nej, det havde de ikke noget at gøre med, det var jo i Tyskland. Det havde de slet ikke ansvar for. Vi kunne ringe til udlandsafdelingen på mandag, og det var fredag aften, vi stod der. Jo, det sagde DSB-medarbejderen.

BEMÆRKNINGER OM, at vi havde købt billet i Danmark, og at vi havde fået at vide, at det var et dansk tog, der var i stykker, gjorde intet indtryk. Mon hans chef er en af dem, der får bonusbetaling for sit arbejde?

Det tog 50 minutter, før der kom en bus, og der var ingen vejledning undervejs.

BUSSEN NÅEDE IKKE den færge, vi skulle have været med. Vi kom med den næste. Efter færgen skulle vi skifte bus, ny udslæbning af bagage og en chauffør, der ventede på et tog, fortalte han. Han anede heller intet om, hvad der var foregået.

Lidt før midnat nåede vi til København, og nu var der intet tilbage af tilliden til DSB.

Det er ikke så længe siden, at Ekstra Bladets opinionsredaktør Mads Kastrup skrev om postvæsenets deroute. Nu DSB. Det er triste historier og en sørgelig virkelighed.

De store og fælles goder, som blev bygget op over mange år, falder nu totalt sammen. Noget skyldes sikkert meningsløse besparelser, andet forkerte prioriteringer og en ledelse, der ingen anelse har om, hvordan virkeligheden ser ud for os passagerer.

Service er blevet et ord fra gamle dage og i hvert fald ikke noget, der spillede den ringeste rolle for DSB.

Ærlig talt DSB tror I, at folk har lyst til at køre med DSB efter sådan en oplevelse?

Vi byder dig velkommen til at deltage i debatten på Ekstra Bladets Opinionen. Få enkle regler skal overholdes.

  • Du skal anføre dit fulde navn dvs. fornavn ogefternavn
  • Racistiske eller injurierende kommentarer er forbudt
  • Indlæg med personlige/private oplysninger slettes
  • Grove angreb på personer frabedes
  • Irrelevante indlæg risikerer at ryge ud af debatten
22 kommentarer
Vis kommentarer