Selvom tallene er røde, går det godt.
Sådan lyder det fra den danske sportsgigant Hummel efter offentliggørelsen af seneste regnskab.
Her når man ifølge Finans den største omsætning nogensinde, mens der dog er et gedigent minus på bundlinjen.
Artiklen fortsætter under billedet ...
Lager koster kassen
Efter et par gode år, hvor man fra 2018 til 2021 tredoblede sin indtjening, er man lykkes med at få endnu mere sportstøj gennem kasseapparatet.
Omsætning er således steget med hele 20 procent til 2,2 milliarder kroner. Til gengæld kan man konstatere, at 2022 endte med et underskud på 90 millioner kroner.
Det skyldes især udgifter til et nyt centrallager, lyder det fra firmaets administrerende direktør.
- Omsætningen er mere end fordoblet de seneste fire år, og fremgangen fortsatte i fjor med stigende efterspørgsel. Så den underliggende forretning er god. Men vi må erkende, at 2022 gav uventede store engangsomkostninger til flytning af lageret og investeringen i det nye logistikcenter. Det kostede dyrt, og gør bundlinjen rød med underskud, forklarer Allan Vad Nielsen.
Gik i offensiven
Efter coronapandemien valgte Hummel at gå i offensiven.
Selskabet valgte blandt andet at investere i nye store sponsorater, udvikling af nye produkter, at åbne butikker og få et distributionscenter ved den dansk-tyske grænse.
Sidstnævnte var ifølge den administrerende direktør en nødvendighed, fordi det manuelle lager i Flensborg ikke havde tilstrækkelig kapacitet til at kunne følge med.
Det betød en stigende omsætning, hvilket blandet andet skyldtes et stærkt engrossalg, der for Hummel er vokset med 30 procent i 2021.
I løbet af 2021 solgte Hummel cirka 400 millioner par sko, ligesom deres røde landsholdstrøje for fodboldlandsholdet har været en bragende succes.
Hummel er ejet af virksomheden Thornico, som Thor Stadil og sønnen Christian Stadil står i spidsen for.