Det er satire, fat det!

Charlie Hebdo modtog i onsdags Ekstra Bladets Victor-pris. Fra venstre ses tegneren Coco, tegneren Riss, chefredaktør Gérard Biard, HR-medarbejder Marika Bret og Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen. (Foto: Gisle Thorsen)

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro går en gang om ugen medierne og mediedebatten efter i sømmene

Jeg er stolt over at have været med til at give Ekstra Bladets pris ’Årets Victor’ til de modige kolleger på den franske ugeavis Charlie Hebdo.

Ved overrækkelsen i Paris i onsdags mødte vi tegneren Coco. Hun blev 7. januar i år taget som gidsel af terroristerne og tvunget til at lukke dem ind på Charlie Hebdos redaktion, hvor de myrdede løs.

Vi mødte også tegneren Riss. Han deltog i redaktionsmødet den dag og så, at de islamistiske brødre Said og Cherif Kouachi trængte ind i lokalet. Han kastede sig ned på gulvet, lå helt stille og så ikke mere. Men han hørte skuddene, som dræbte hans kolleger. De døde lå lige ved siden af ham.

Det er umådelig stærkt at stå foran mennesker, der har været igennem noget så ufatteligt og alligevel kæmper videre for friheden – på en måde for vores alle sammens frihed – ved at passe deres arbejde.

Nu fungerer de i en form for hverdag igen, selv om meget har ændret sig. Deres gebet er grovkornet satire på den særlige franske måde, men siden attentatet får Charlie Hebdos udgivelser også international opmærksomhed.

Det giver anledning til misforståelser.

Riss tegnede for nylig den syriske dreng Aylan Kurdi, som endte sit treårige liv i strandkanten under familiens flugt fra det krigsplagede land. På tegningen ligger Aylan med hovedet ned i sandet ved siden af et McDonald’s-skilt, hvor der står: ’Tilbud! To børnemenuer for ens pris’. ’Så tæt på sit mål’, lyder den ledsagende overskrift.

Denne tegning er én blandt flere med drengen som motiv i Charlie Hebdo, og avisen har fået den store møgspand hældt i hovedet på de sociale medier siden offentliggørelsen.

Tegnerne er blandt andet blevet beskyldt for at være racister og for at gøre grin med den døde dreng.

Da jeg talte med Riss om det i onsdags, sagde han, at han ikke orker at læse udgydelserne på de sociale medier mere. Han virkede på dét punkt en smule opgivende.

Kritikken af Riss’ tegning af den døde dreng har været massiv. Bl.a. fordi den er blevet misforstået.
Kritikken af Riss’ tegning af den døde dreng har været massiv. Bl.a. fordi den er blevet misforstået.
 

Han har selv forklaret i en leder, at intentionen med tegningen er at hænge de europæiske ledere ud. De har i hans optik optrådt hyklerisk i forhold til flygtningekrisen.

Hans kollega Coco har skrevet på Twitter, at Charlie Hebdo ikke gør nar af drengen, men derimod gør nar af det forbrugersamfund, der bliver solgt til flygtninge som en drøm af kyniske menneskesmuglere.

Det går desværre bare for hurtigt på de sociale medier til, at de gode intentioner og forklaringerne for alvor trænger ind.

Man ser, man forarges, man spytter en kommentar af sted, og så er man videre.

På den ene side forstår jeg godt de, der reagerer. Tegningen ER svær, og der kan for nogen være noget stødende alene i det, at den døde dreng bruges i en satiretegning.

På den anden side bliver jeg vred.

Kompliceret fransk satire er i dén grad ikke skabt til det sociale nyhedsflow. Men nu er det der, og så må vi give os tid til at fatte meningen.

Undervisning i sociale medier som et selvstændigt fag i folkeskolen er under overvejelse.

Voksenundervisning er lige så tiltrængt.

1 af 2 Kritikken af Riss’ tegning af den døde dreng har været massiv. Bl.a. fordi den er blevet misforstået.
2 af 2 Charlie Hebdo modtog i onsdags Ekstra Bladets Victor-pris. Fra venstre ses tegneren Coco, tegneren Riss, chefredaktør Gérard Biard, HR-medarbejder Marika Bret og Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen. (Foto: Gisle Thorsen)
205 kommentarer
Vis kommentarer