Idioti i Roskilde: Ung massepsykose

Festivalen er reduceret til en fest for selfiebesatte koncertturister, konkluderer Ekstra Bladets anmelder

Roskilde Festival blev udsolgt allerede i begyndelsen af maj, og 100.000 betalende gæster har svedt i solen de seneste dage. Foto: Per Lange
Roskilde Festival blev udsolgt allerede i begyndelsen af maj, og 100.000 betalende gæster har svedt i solen de seneste dage. Foto: Per Lange

Roskilde Festival 2018

Hvad er din bedømmelse?
Tak - Du har givet

LIVEMUSIKKEN trives i Danmark. På spillestederne. I foråret begejstrede Chris Robinson Brotherhood på Skråen i Aalborg, mens sensualiteten drev ned ad væggene, da Joan As Police Woman stimulerede hovedstadens Lille Vega. Få hundrede dedikerede entusiaster fik store, nærværende oplevelser.

Se også: Politikvinden man vil anholdes af

DE FORGANGNE dage valfartede 100.000 musikturister til Roskilde for at opleve det stik modsatte. På en gigantisk græsmark kunne de se omridset af Orange i det fjerne, mens de drak smagløse sponsorøl til overpriser og endte med bare at glo op på en af storskærmene eller ned i telefonens lille skærm. Det er selfie-selvsving og massepsykose. Få et liv.

Se også: Historisk: Eminem rasende på Roskilde

EMINEM OG Bruno Mars samlede pladsen, men de brændte den ikke af. Roskilde har forsvaret deres utilstrækkelige højttalersystem i årevis. Alligevel havde de underligt nok skiftet det ud. Det gjorde ingen forskel. Da Slim Shady spillede ’Lose Yourself’, kunne man ikke mærke klassikeren. Et forrykt misbrug af de vel minimum 3 millioner dollars, som endelig overtalte Eminem til at dukke op. 

Se også: Sexmaskine: Enormt orgie på Orange

ROSKILDE ER for længst blevet en campingplads med noget musik i udkanten i stedet for en festival med en campingplads. Teenagerne forlader kun modvilligt flygtningelejren fra forældrene, der har betalt 2100 kroner (plus gebyr!) for billetten, men de slæbte sig naturligvis ind på Arena i hobetal, da Khalid holdt audition til ’X Factor’.

Se også: Idioti i Aarhus: Hold dog kæft tøser!

FOR DE VOKSNE var der tidløse kvalitetsnavne i form af Nine Inch Nails, David Byrne og My Bloody Valentine, men Roskilde er en ungdomsfest med solen, alkoholen og hormonerne som hovednavne. Arrangørerne lefler allerede for stampublikummets strømlinede musiksmag. Hvis de virkelig vil have hvalpene til at logre, så skal de bare kaste Nik & Jay, Lukas Graham og Scarlet Pleasure op på Orange i en fire døgn lang turnusordning.

Se også: Idioti i Odense: Plørefulde og pinlige

UDOVER STØV tog man ikke meget med hjem fra Roskilde. Der var intet, der satte sig fast. Intet, der rockede ens verden i et knastørt, men alligevel udvandet poplandskab. Så man luskede hjem med en tom fornemmelse, man kender alt for godt, hvis man også var på Heartland, NorthSide eller Tinderbox. Livemusikken trives i Danmark. Men ikke på festivalerne.

Publikums gennemsnitsalder på Roskilde er typisk 24 år - 47 procent af deltagerne er kvinder. Foto: Per Lange
Publikums gennemsnitsalder på Roskilde er typisk 24 år - 47 procent af deltagerne er kvinder. Foto: Per Lange
 

kommentarer
Vis kommentarer
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen