Radiovært skyder med skarpt mod Roskilde-kampagne

Radiovært Anders Kjærulff sår tvivl om festivals kampagne om overvågning af gæsterne

SENESTE: Roskilde Festivalen erkender mandag eftermiddag, at skiltet ER en stor løgn - det hele var som allerede afsløret et PR-nummer

På Twitter og Facebook har der dagen lang floreret billeder af et skilt, hvor man kan læse Roskilde Festivals datapolitik, der slår fast, at festivalen har ret til at gemme telefonopkald, sms'er og internettrafik, foretaget på festivalpladsen.

Det har skabt furore og debat, og samtidig har Roskilde Festivals talskvinde endnu ikke be- og afkræftet om kampagnen er ægte eller ej.

Se også: Roskildes vilde løgn: Derfor kan de ikke se dine sms-beskeder

Heller ikke vært på programmet Aflyttet på Radio24Syv, Anders Kjærulff, kan skelne om det er for sjov eller seriøst.

- Jeg kan ikke vurdere, om det er seriøst, eller om det er en joke. Det kan jeg ikke regne ud, men hvis Roskilde Festival laver en kampagne om privacy, skyder de sig i foden siger Anders Kjærulff.

Er det bare bullshit? Foto: Philip Davali Roskilde 2016 - 26. jun. 2016 - kl. 18:28 Gæster raser over Roskilde-kampagne: Vi må gemme alle dine beskeder

Foto: Philip Davali
Foto: Philip Davali
 

Problematisk kampagne
Anders Kjærulff spekulerer i, at overvågningskampagnen på de orange skilte er en joke og en del af festivalens tema, 'Stand up for your rights', der også præsenterer Edward Snowden.

Men hvis det forholder sig sådan, er det problematisk, for Roskilde Festivals app lægger op til datatyveri, mener han.

- Du linker appen til din Spotify-konto, der lever af at sælge data, så kan du også forbinde appen med Facebook, så ens venner kan se, hvad man laver. Foruden kan appen se ens geografiske placering, siger han.

Ifølge Anders Kjærulff er appen baseret på en platform, der sælger data om brugerne til en tredjepart.

- Det kun noget, man kan fravælge ved at skrive en mail, siger Anders Kjærulff.

- Derudover er hele Roskilde en del af et stort forsøg, som analyserer data fra blandt andet gæsternes smartphones. Og det, der interesser bagmændene, er, hvordan bevæger folk sig rundt, for så kan man se, hvad musik, der er populært, siger Anders Kjærulff.

SENESTE: Roskilde Festivalen erkender mandag eftermiddag, at skiltet ER en stor løgn - det hele var som allerede afsløret et PR-nummer

35 kommentarer
Vis kommentarer
Roskilde Festival Mest Læste
Roskilde Festival 2019

Thomas Treo skamhører

1.Swamp Dogg: 'Sorry You Couldn't Make It' (Joyful Noise-album/Ude 6. marts)
2.The James Hunter Six: 'Nick of Time' (Daptone-album/Ude 6. marts)
3.Flat Worms: 'Antarctica' (Drag City-album/Ude 10. april)

Rune Melchior Sjørvad skamhører

1.Andy Shauf: 'The Neon Skyline' (Anti-album/Ude nu)
2.The Wood Brothers: 'Kingdom in My Mind' (Honey Jar-album/Ude nu)
3.Wolf Parade: 'Thin Mind' (Sub Pop-album/Ude nu)
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere