Annonce:

24-årig kvinde: Jeg kan ikke sove uden sex

Kvinde knalder fem gange ugentlig, men mangler sex som sovemiddel i de to sidste dage

Annonce:
Følg Sex & Samliv
Ekstra Bladet

Hej Signe
Jeg er en ung qvinde på 24 år. Jeg har været sammen med min forlovede i snart seks år. Min forlovede og jeg har nok gennemsnitligt sex fem dage om ugen, så der føler jeg mig godt tilfredsstillet.

Jeg mener på alle punkter, at min forlovede tilfredsstiller mine behov og mere til, det er jo ikke alle, der har sex fem gange om ugen efter seks år.

Mit problem er, at de resterende to dage om ugen. Der er min forlovede for træt til sex, hvilket jeg har fuld forståelse for (man kan jo heller ikke få hele tiden). Men jeg har store problemer med at falde i søvn, de dage vi ikke har sex.

Det er, som om orgasmen og sexen virker som et beroligende middel for mig, Når jeg ikke får det, så skal jeg kæmpe for søvnen, trods jeg er træt. Dette er jo super-frustrerende, specielt når manden bobler efter kun 10 sekunder. Har du nogle gode råd til, hvad jeg kan gøre, og hvorfor jeg ikke kan falde til ro?

Med venlig hilsen N

Kvinde: Min fyr kan ikke komme  

Kære N
Sex og orgasmer er kendt for at virke beroligende på nervesystemet, smertedæmpende ved fx menstruation og hovedpine og altså også søvndyssende.

Når vi har sex, og især når vi får orgasme, så udløses en masse god kemi fra 'kroppens' eget medicinskab. Men som med al medicin, både den “naturlige” og den farmaceutisk fremstillede, kan brugen af medicinen gå hen og blive til et misbrug af de gode egenskaber. I dit tilfælde er du blevet afhængig af sex for at kunne falde til ro og komme ned i søvnen.

For at komme ud over misbruget og lære din krop at falde til hvile “af sig xselv”, så skal du have brudt vanen. Forsøg så vidt muligt at lægge jeres lagengymnastik udenfor “sove-sengetid” de næste to måneder. Elsk fx om morgenen eller om eftermiddagen, når I kommer hjem fra arbejde eller senest tre timer før I skal sove.

To kvinder: Vi misbrugte sexlegetøj  

I stedet for at dyrke sex før du skal sove, så hav en god bog at læse i. Forskning viser, at vi sover hurtigere og bedre, hvis vi bruger mellem 6 - 15 minutter på at læse noget, der fanger vores interesse. Læsningen flytter opmærksomheden væk fra andre tanker og renser på den måde hovedet for stress og bekymringer, så kroppen kan begynde at slappe af.

Følg i øvrigt søvn-forskningens råd om at geare ned og ikke dyrke motion senere end tre timer før I siger godnat. Luk ned for computer, mobil og tablets og dæmp belysning og musik de sidste timer før sengetid. Det er især det blå lys, som holder hjernen vågen.

Lav dig en kop kamillete eller endnu bedre en kop varm mælk, der indeholder stoffet tryptofan, som er forstadiet til stofferne serotonin og melatonin, som fremmer søvnen. En lille håndfuld paranødder virker på samme måde.

Du skal være indstillet på, at du ikke vil kunne falde i søvn, blive irritabel og have nogen urolig og let søvn i den første tid. Men det skal nok gå over - især hvis du ikke falder i og har sex før sovetid eller begynder at sove til middag. Det er ubehageligt, men du dør ikke af at have en skidt soveperiode i nogen tid. Det er til gengæld ret skønt at tage magten for søvnen tilbage.

Kh Signe

Så vigtigt er sex for dit forhold

Forvirret? Sådan viser hun sin sexlyst

HERUNDER RELATERET SEXPERT-TV: Så ofte skal i knalde

Ubegrænset adgang med Ekstra Bladet+
Ekstra Bladet
29 kr./1. md.
Abonnementet fortsætter herefter til 79 kr./md.
Abonnent? Log ind
Annonce:

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
’Man behøver ikke have ondt af Joachim, men...’
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Det bedste fra Ekstra Bladet+

LIGE NU

Mest læste fra den seneste uge

Annonce:
Annonce: