6 grunde til din potens svigter - og et par løsninger

Mandeterapeut fortæller blandt andet om pikkens visdom, øvelser og, nåja, kærlighed

SEXPERT-TV: Potenstræningen med Jakob Kærgaard
Følg Sex & Samliv

-- Over artiklen her relateret Sexpert-tv: Styrk din potens --

De fleste mænd oplever nogle gange i løbet af livet ikke at kunne performe, som de godt kunne tænke sig. Hvad er årsagerne, hvad kan man gøre, og er det nogle gange bare okay?

Det svarer mandeterapeut og orgasmeekspert Jakob Kærgaard på i denne klumme:

Der kan være ret mange forskellige årsager til svag eller manglende rejsning. Det betyder, at for at vide, hvordan du går til det bedst, må du kende årsagen. I denne klumme vil jeg gennemgå nogle af de hyppigste:

Svage bækkenbundsmuskler
Musklerne i bækkenbunden er afgørende for din rejsning, idet de øger blodgennemstrømningen i penis, og de styrker også rejsningen, når du klemmer til, idet de lukker af for at blodet løber tilbage til kroppen igen.

Desværre bruger vi ikke disse muskler særlig meget, heller når vi dyrker sport, og det betyder, at de skal trænes bevidst. Rigtig mange tilfælde af erektil dysfunktion/svag rejsning kan kureres eller forbedres kraftigt alene ved at træne bækkenbunden. Så det vil være det første sted at starte.

 For hyppige udløsninger
Hyppige udløsninger i længere perioder kan dræne din krop for seksuel kraft. Dette gælder især jo ældre du er, men også for yngre mennesker.

Det er ikke rocket science. Du kender det godt: Efter en kraftig udløsning er der mindre blus på batteriet som mænd. Og hvis du får flere i træk, kan det måske godt føles dejligt lige, når du får dem, men efterfølgende mærker du konsekvenserne i form af træthed og til tider uoplagthed, irritation og mindre sexlyst i en periode.

Kunsten her er at lære at adskille din udløsning og orgasme, så du kan have sex og en gang imellem undgå udløsningen – men stadig få en eller flere orgasmer. På denne måde opbygger og bevarer du din seksuelle energi, når du har brug for det, men får stadig nydelse fra sex.

Det tager lidt tid at lære, men når først du kan det er det en uvurderlig gave, både for dig og din partner/elskerinde.

Jeg underviser i denne praksis, som også indebærer at styre og styrke bækkenbunden.

På orgasmekursus: Nu har jeg fuld kontrol i sengen

Medicin
Forskellige former for medicin kan også resultere i potensproblemer og manglende rejsning. Blandet andet en del antidepressionsmedicin har den triste effekt, og det kan jo uheldigvis medvirke til at gøre én endnu mere deprimeret. Tal med din læge om det, hvis du bruger medicin, som du mistænker kunne have den effekt. Nogle gange virker det simpelthen at skifte til et andet præparat.

Dårligt selvværd og dårlige oplevelser
Dårligt selvværd er noget af det værste for potensen. Dit selvværd er din følelse af din ret til at være i verden, og hvis den ikke er særlig stor, føler du dig sikkert heller ikke berettiget til at komme ind i den kvindelige verden.

Din pik vil opføre sig i overensstemmelse med dette.

Dårlige seksuelle oplevelser kan ligeledes skabe en negativ programmering, hvor du kommer til at forvente at det samme sker igen næste gang du skal have sex.

Der er masser måder, hvorpå du kan arbejde med dette, og det kan være en god hjælp at søge professionel hjælp til at få ændret nogle af de negative tankemønstre, som vil hjemsøge dig næste gang, du er i en seksuel akt.

Det hjælper også rigtig meget at have nogle fysiske teknikker at falde tilbage, bl.a. kontrol over bækkenbunden og vejrtrækningen, fordi det hjælper dig til at slippe de negative tanker og være tilstede i kroppen og kontakten med kvinden i stedet for.

TV: Sådan gør orgasmekontrol dit forhold og sexliv bedre

Periodevis fald i rejsningen
Dette er én af de former for faldende rejsning, som ikke er og ikke må gøres til et problem. Hvis du har rejsning i længere tid, vil den begynde at falde lidt cirka hvert 20. minut for at tillade blodet at løbe tilbage til kroppen og blive iltet igen. Det er normalt og sundt, men en del mænd går lidt i panik når det sker og pumper løs for at holde den oppe.

Både mænd og kvinder skal vide, at det er helt naturligt, og det kan samtidig være en fin lejlighed til at flytte fokus et andet sted hen. Sex er jo meget andet end det, der foregår i kønsorganerne.

Pikkens visdom
De gamle taoistiske vismænd havde en term, som groft oversat betyder ’pikkens visdom’. Det handler om, at det nogle gange ikke er tid til sex, og det kan pikken mærke.

Det kan f.eks. være, at der er noget i relationen som er usagt, eller at der på anden måde er et problem imellem dig og din partner, som skal løses og en tillid og kontakt der skal genskabes, før det er tid til sex igen.

Dette kan godt afspejle sig direkte i fraværet af seksuel lyst og rejsning, og det kan altså være værd at undersøge, om der er noget, I skal cleare imellem jer først.

Det clasher med idéen om, at manden bare altid skal være klar og præstere en rejsning så strunk som en flagstang. Hvor billedet af kvindens seksualitet er, at den er meget mere sensitiv og påvirkelig overfor f.eks. stress eller misstemninger i relationen

Virkeligheden er noget mere nuanceret. Især når man er i en dyb og længerevarende relation, kan mænds lyst sagtens blive påvirket af misstemninger i parforholdet. Og omvendt kan kvinders seksualitet også sagtens være vild og intens og ’have sit eget liv’, som det stereotype billede af mandens seksualitet ellers er.

Særligt jo ældre man bliver, kan rollerne godt begynde at skifte lidt.

Selvom mandens seksualitet fra naturens side stilner noget af med årene, så er der altså ting, man kan gøre for at holde den sund og stærk hele livet igennem. Det indebærer sund og solid kost. Det indebærer motion og ordentlig hvile.

Og så indebærer det at mestre den seksuelle energi, hvilket indbefatter styrkelse og kontrol over bækkenbundsmuskulaturen, og at det kunne mestre udløsningen og adskille den fra orgasmen.

Kan du ikke genkende din potens i de seks punkter? Så lister Jakob Kærgaard yderligere tre mulige årsager til potensproblemer her.

Du kan lære at meste den seksuelle energi på et gennemtestet 3-ugers forløb, og der er både online og fysiske kurser. Se mere på vitalunit.com.

HERUNDER fortæller Jakob Kærgaard hvordan du kan holde længere i sengen

Ekstra Bladet har givet statsministeren en lys idé

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.