Få bedre sex med meditation

Mindfulness er det nye sort - også i sexlivet

De kvinder, der tog meditationskurset, blev efterfølgende markant hurtigere til at registrere deres krops reaktioner i forhold til seksuel stimuli.
De kvinder, der tog meditationskurset, blev efterfølgende markant hurtigere til at registrere deres krops reaktioner i forhold til seksuel stimuli.

Det lyder muligvis som noget hokus pokus new age google-buddhistisk pjat - men ifølge ny undersøgelse kan mindfulness meditation forbedre kvinders sexliv.

Undersøgelsen er fra tidsskriftet ’ Psychosomatic Medicine’, som givetvis abonnerer på et verdensbillede hvor alskens dårligdomme skyldes psykologiske fænomener. Men derfor kan det jo godt være rigtigt alligevel.

I mindfulness meditation øver man sig i at få sine tanker til at handle om nuet og ikke alt muligt andet.

Det kan få især kvinder til at lade være med at bekymre sig om så meget andet og være selvkritiske - fx ’er jeg lækker nok?’, ’gør jeg det godt nok?’, og har jeg husket at handle og sende vred mail til bestyrelsen?’

Disse kvinder er alt for meget oppe i deres hoved. Og mindfulness meditation kan altså ifølge undersøgelsen øge deres selvværd og mindske uro og øre koncentrationsevnen.

Det skriver livescience.com.

Læs: Yoga godt for dit sexliv

Kursus
44 studenter (30 kvinder) deltog. Halvdelen tog et 12 ugers meditationskursus. Før og efter skulle deltagerne blandt andet se fotos, hvoraf nogle var erotiske, og angive om de følte sig rolige, opstemte eller ophidsede.

De udfyldte også spørgeskemaer om deres selvværd og psykologiske velfærd.

Før kurset var alle kvinder længere om at registrere ophidselse ved synet af de frække fotos i forhold til mænd.

De kvinder, der så tog meditationskurset, blev efterfølgende markant hurtigere til at registrere deres krops reaktioner i forhold til seksuel stimuli.

Den øgede bevidsthed var også forbundet med bedre koncentration, mindre uro, depression og selvkritik.

Kvinder, der som udgangspunkt var de hårdeste selvkritikere, var også dem, der var længst om at registre de seksuelle følelser.

Ifølge videnskab.dk har mindfulness meditation tidligere vist sig at hjælpe mod stress og fobier.

Læs: Tænk dig til orgasme

Sådan mediterer du
Her er tre basiselementer i mindfulness meditation, som vi har fundet på sundhedsguiden.dk:

1. Forbered dig på meditation
Sæt dig i en komfortabel stilling. Mærk hvordan din krop rører ved overfladen af det, du sidder eller ligger på. Tag nogle dybe indåndinger og løsen op for spændinger i kroppen. Slap af i kroppen uden at falde sammen eller ændre i din meditations-stilling.

2. Fokuser på din vejrtrækning
Fokuser nu din bevidsthed på din vejrtrækning. Mærk, hvordan dit bryst og din mave hæver og sænker sig, ved hver vejrtrækning. Mærk, hvordan luften bevæger sig, gennem dine næsebor, når du trækker vejret ind og ud gennem næsen.

3. Træk vejret og giv slip på tankerne
Begynd nu at trække vejret naturligt og afslappet. Fokuser din bevidsthed på fornemmelsen af din vejrtrækning. Fokuser enten på dine næsebor eller din mave. Fornem hvordan du trækker vejret ind og puster ud. Lad tanker og følelser komme og gå uden at holde fast i dem. Når du mærker, at din bevidsthed og opmærksomhed driver væk, fanget af tanker, så giv slip og vend tilbage til at fokusere på din på din vejrtrækning.

Fortsæt sådan i 5, 10, 15, 20 minutter eller længere og hele tiden blidt vende tilbage til at fokusere på din vejrtrækning, hver gang din opmærksomhed bliver fanget af tanker.

Læs: Træk vejret til orgasme