Hjernevask dig til mere sex

Coachingteknikker tages i brug, når usikre mænd skal lære at score

Århusianer hjernevasker sine kursister til at score.

Det lyder skummelt, men det er det ikke, hævder Michael Kjærsgaard, der er coach, cand. scient. pol. og NLP-underviser.

Det drejer sig om at bruge teknikker fra NLP (Neuro Linguistic Programming), som for eksempel mange sportfolk bruger for at blive mere fokuserede på deres mål.

- NLP er et ekstremt effektivt redskab til at skabe præcis den tilstand og følelse i dig selv, som du selv ønsker. Med NLP behøver du ikke ’spille noget’ - de egenskaber, som du gerne vil have, bliver med bestemte teknikker en naturlig del af dig selv, lyder det fra Michael Kjærsgaard.

Vi har fået Michael til at liste fem grundlæggende scoreråd, som alle kan bruge uden forudsætninger, og fem, som kræver, man har kendskab til NLP og/eller været på et af Michaels scorekurser.

De er alle beregnet på at ændre din bevidsthed og dit billede af dig selv.

GRUNDRÅD
1. Brug musikken aktivt
Musik, der kører med en hurtigere rytme end hjerteslaget, gearer dig op. Åbn op for musikken og lad den få dig op i tempo.

2. Brug humoren aktivt
Tænk på noget sjovt, se noget sjovt, hør noget sjovt - og allerhelst sammen med andre. Det frigiver endorfiner, der får kroppen til at slappe af. Ét minuts latter giver 45 minutters afslappende effekt. Så se en sjov film, inden du triller i byen.

3. Lad kroppen give kommandoer til hjernen
Find den kropsholdning og den mimik frem, som du bruger, når du er glad og afslappet. Så vil kroppen have en afsmittende effekt på hjernen. Det er f.eks. meget svært at være deprimeret, hvis du holder hovedet højt, klapper eller giver dig selv en grinetur.

4. Sæt dig selv i ’fighting mode’
Vores angstcenter i hjernen, amygdala, giver os valget i stresssituationer: Flygt, Frys eller Kæmp (Flee, Freeze or Fight). Sig noget til dig selv eller få en følelse, en lyd eller et billede frem, som plejer at give dig ekstra styrke, f.eks. sig ’No fear’ til dig selv eller syng (inde i dig selv) ’I got the power’.

5. Find dine sejre
Hvis du en aften sidder alene med chipsene og en tudefilm og siger til dig selv: 'Jeg kan ALDRIG score, buhuhu’, så spørg dig selv: 'Aldrig?' Og så kommer du sikkert i tanke om de gange, hvor du faktisk scorede. Fokuser på det.

PROF-METODERNE
1. Bliv som dit idol
Forestil dig med en bestemt modelleringsteknik, hvad dit idol ser, hører, føler og siger til sig selv. Så kommer du til at opnå den samme coolness, selvtillid eller hvad det nu er, du vil opnå. Bruges indenfor topsport og af f.eks. det amerikanske militær. Michael bruger selv Obama, når han skal holde foredrag for større forsamlinger.

2. Ankring
Med en bestemt teknik kan du ankre (lime) bestemte stemninger (af f.eks. ubegrænset kraft eller af total coolness) fast til et bestemt sted på dig selv, f.eks. dit håndled. Så vil du fremover få den følelse frem, hver gang du trykker på f.eks. dit håndled. Totalt syret - og virker helt vildt!

3. 6-trins reframing
Det er en teknik, der virker fuldstændig science fictionagtig, første gang du ser den. Du går i en ganske let trance ind og finder den del af dig selv, der er ansvarlig for f.eks. usikkerheden, din fobi eller hvad det nu er, du vil af med. Efter en bestemt metode fritager du den for dens gamle opgave og giver den en ny opgave, f.eks. at give dig selvtillid. Alle følelser i os har et budskab - og selv de dele af os, der hæmmer os, vil os det godt. F.eks. er angst for højder jo i princippet en ganske sund ting.

4. Submodaliteter
Her går du ind og ændrer direkte i hjernens filer. Hjernens billedfiler kan du f.eks. ændre på samme måde som billedet på dit tv - og når du gør det skifter hele din holdning til det, der er på billedet. Jeg har f.eks. prøvet at fjerne ubehagelige angstanfald hos en klient ved at ’tage’ en stor sort følelsesfil ud af ham, ændre den til Cirkelines tændstikæskeseng, sætte et sjovt bånd omkring, fylde den med strålende energi og sætte den ind i ham igen. Mission accomplished!

Er du nervøs ved tanken om pigen, du skal på date med, og er det et billede, du får frem, kan du gøre dig selv dobbelt så stor i billedet, sætte en vorte på næsen af hende, få hendes timeglasfigur til at smelte ned i knæene på hende og give hende Fjolle Fjot-stemme. Laver du øvelsen rigtigt, bliver du pludselig ligeglad med hende. (Og fortæller du hende, hvad du har gjort, bliver hun også ligeglad med dig - men det ville ikke være NLP, bare dumt.. )

5. Fjerne overbevisninger
Overbevisninger er ting, som inden i os er gået ind og har erstattet virkeligheden, fx ’Jeg er en taber, der aldrig nogensinde vil kunne score'. Eller 'Jeg får aldrig et job.' Begge overbevisninger er ikke særligt gode for helbredet. Overbevisninger ligger dybt, dybt i os og bestemmer vores liv.

En gut med den faste overbevisning ’Jeg KAN ikke score', men som så faktisk gjorde det på Michaels kursus, var pludselig nødt til at konstruere alle mulige forklaringer for at få det til at passe sammen med sin overbevisning: 'Det var bare et tilfælde', 'det kan ikke ske igen, osv. For ham var det, han lige havde gjort, lige så uvirkeligt, som hvis vi andre lige pludselig kunne flyve.

Men med bestemte øvelser kan man narre sindet til at give slip på de overbevisninger, der hæmmer os, mener Michael Kjærsgaard.

Det er vist det, man i gamle dage kaldte: Tænk positivt!

Michael holder kursus i København på lørdag den 28. november. Læs mere om hans system her

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere

Skærm

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere