Pornobranchens sidste suk?

I den skrantende sexindustri skændes man om, hvad der er vigtigst: Trafik eller indhold

Pornoproducent spår, at amatørsites med brugergeneret indhold bliver branchens redning indenfor få år. Så forvente mere af naboens uartige datter eller hendes mor og mindre af storbarmede sexstarletter syltet ind i silikone. (Foto: mynastysecret.com/Lobo Press)
Pornoproducent spår, at amatørsites med brugergeneret indhold bliver branchens redning indenfor få år. Så forvente mere af naboens uartige datter eller hendes mor og mindre af storbarmede sexstarletter syltet ind i silikone. (Foto: mynastysecret.com/Lobo Press)

Content is king.

Det har i mange år været især pornoproducenternes foretrukne mantra: Kvantiteten og kvaliteten af indholdet er afgørende for at lokke og fastholde læsere, seere og brugere til blade, dvd’er og websites.

Men efterhånden som nettet flyder over af gratis indhold, med et deraf styrdykkende salg på alle platforme, er producenter af sexfilm og nøgenbilleder dukket under i hobetal.

Et dansk sexmagasin som rapport kunne betale op mod 5000 kroner for en billedserie med en nøgen pige gennem 90'erne. De serier får webmastere nu smidt i nakken for hundrede kroner. Så selv om der ganske vist er flere plaforme at levere indhold til, får producenterne altså lang langt mindre for deres arbejde.

Læs: Her kan du svælge i gratis porno

Dødfødt diskussion
Men hvordan kan pornobranchen sikre sin overlevelse, så du er sikret din porno i fremtiden? Før man kan svare på det, bliver man nødt til at se på, hvordan man får kunder i sin sexbiks.

Den digitale tidsskriftversion af xbiz.com går i den seneste udgave tæt på branchens debat om, hvad der er vigtigst i forhold til at generere omsætning: Indhold eller trafik:

Det er fint nok at have verdens bedste, frækkeste og mest velproducerede indhold i HD og 3D og jeg skal komme efter dig, men det hjælper ingenting, hvis der ikke er nogen, der ved det. Derfor er diskussionen meningsløs, fremgår det af artiklerne.

Du skal selvfølgelig have begge dele på dagens marked.

Selvfølgelig er der kvalitetsforskel på trafik. Får du dem, der virkelig er interesserede i lige præcis din særlige niche, er der større sandsynlighed for, at de køber noget. Men generelt skal man ikke regne med mere end få promille af trafikken, der konverterer til køb, lyder det fra webmasterne i artiklerne.

Læs: Her er fremtidens sexhits

Det danske marked
Vi spurgte nogle danske spillere, som kæmper en endnu hårdere kamp end de amerikanske. Kundegrundlaget er meget mindre, hvilket betyder, at man ikke kan overleve ved at satse på en lille niche fx s/m, som ellers er en af de løsningsmodeller, der kan bruges på det internationale marked.

Jan Nielsen, chefredaktør på rapport, som for nylig er gået i luften med egen biograf, s exdatingside samt lingerishop, er ikke i tvivl:

- Uden trafik er indhold værdiløst. Med trafik kan man opgradere sit indhold - og dermed formentlig fastholde sin trafik. Jeg har ikke nogen betydende erfaring med websites - men jeg kan bekræfte, at leverandørerne bliver færre og færre. Jeg tror, at tre ud af fire pigefotografer på verdensbasis har opgivet ævred (eller er døde) gennem de seneste seks til otte år. Ligeså i Danmark. Eller måske endda værre. Og der kommer så at sige ingen nye til.

- Jeg vil antage, at den væsentligste eksistensberettigelse - og overlevelseschance - for et dansk website vil være at kunne tilbyde hel del dansk indhold. Men der findes/produceres slet ikke tilstrækkeligt til, at man kan overleve KUN på det danske, siger chefredaktøren på rapports mandeblade, Jan Nielsen.

Læs: Bliv Danmarks næste pornostjerne

Trafik
Jørn Nielsen, der har produceret film og nøgenbilleder i en menneskealder, og som har været agent for andre indholdleverandører gennem en årrække, har tre svar:

- Trafik, trafik, trafik! Vil du helst leve af en lille butik med få varer på 5th Avenue i NYC eller verdens største indkøbscenter midt i Sahara? Kunderne er det altafgørende, lyder det fra Nielsen, der har denne udlægning af historien om gratisporno, der har kostet mange leverandører livet:

- Det startede med Youporn. Det lille firma i San Francisco lod alle lægge gratis film op, også noget de ikke selv ejede. Så fik de trafikken, smed alt de ulovlige ud og købte licenser på resten. I dag er der f. eks. også et dansk site tilstede på Youporn, bukoporn.com. Man kan se små clips helt gratis på Youporn, men man skal melde sig ind helt normalt, for at se filmene i normal længde på bukoporn.

Læs: Sådan virker porno

Amatører
En anden grund til omsætingsfald er voyeursiderne, mener Jørn Nielsen:

- I dag er det helt almindelige mennesker, der lægger deres egne billeder, film eller måske optræder de endda på webcam. De lægger det på tubesites, men også på sider som mynastysecret.dk, hvor amatører fra hele verden mødes.

- Jeg forventer også, at de i udkonkurrerer de normale biografer, som vi kender dem i dag, siger Jørn Nielsen, der dog også erkender, at en del af amatørmaterialet kan være købt og uploadet af professionelle.

Læs: Din gratis porno er i fare

0 kommentarer
Vis kommentarer