TV: Sælger mode med bare bryster og snydeporno

Nøgenhed skaber opmærksomhed for tøj. Det demonstrerer italienske Diesel på elegant vis, mens hollandske SuitSupply slipper mindre heldigt fra det

Afklædte kvinder - ja, endda bare løftet om afklædte kvinder - giver uforandret forbrugernes opmærksomhed. Men brands og bureauer balancerer på en knivsæg, for hvis ikke den halvnøgne markedsføring rammer en elegant og afvæbnende tone, så bliver det let lummert – og giver bagslag.

To aktuelle fashion-fremstød viser hver sin side af denne linje.

Det skriver danske bureaubiz.dk.

Diesels bureau Fred & Farid Shanghai lancerede for nylig Diesel Erotica – et stunt målrettet de kinesiske internet-brugere, der kunne være på udkig efter porno … og som i stedet fik seneste nyt om Diesel-mode op under neglene.

Se også: TV: Knaldekampagne skal sætte flere børn i verden

Over artiklen her kan du se Diesel-reklamen samt reklamebureauet video om lanceringen

Diesel Erotica var ganske vist ikke porno, men bestemt heller ikke skak-resultater: En exotic dancer, rapperen Brooke Candy og modellen Tessa Kuragi blev komprimeret på en zip-fil med titlen "Italian XXX" og konverteret til en bit torrent-fil.

Derudover blev en kendt profil fra mode-industrien bedt om at downloade det, og en besked blev ved en (tilsigtet) fejl delt på hans sociale medier – "xxx has downloaded xxx.torrent" file.

Diesel-kampagnen resulterede ifølge Xbiz.com i 5.000 reposts, 2.000 kommentarer og 73.000 downloads af Diesel Erotica-filer – og blev kaldt "a smart, quick, simple, zero-investmest hack".

Se også: Ny rapport myth buster sex-farer

Bare bryster
Tilsvarende ros har SuitSupply ikke fået for sit halvnøgne fremstød for Spring/Summer 2014-kollektionen. De mandlige modeller er – næppe så overraskende - iklædt habitter, mens de mange kvindelige modeller, der flokkes om den enkelte mand i bedste/værste fald er iklædt bikinier.

Trykker man på knappen 'Show uncensored', så ryger kvindernes bikinitoppe (på nogle af billederne - som du kan se herunder og over artiklen).





Muligheden for at holde en relativ påklædt stil gør nu hverken fra eller til: Da SuitSupplys flagskib i New York afholdt en Ask Me Anything-chat i et fashion-forum, blev kampagnen ikke modtaget udpræget positivt, beretter DailyMail.co.uk:

'På hvilken måde er disse kvinder ikke fremstillet som objekter?,' lød et spørgsmål, som nok var retorisk.

-Har I en plan for at stikke ud fra det nuværende over-sexed marketing-billede?,' hed det i en anden kommentar, mens en tredje var mindre spørgende og mere direkte i sit forslag:

'SuitSupply bør fyre sit slibrige PR-bureau, hyre et nyt, identificere sin målgruppe og fokus-gruppe sig hurtigt frem til en ny kampagne, der ikke træder størstedelen af befolkningen over tæerne.'

Hos SuitSupply synes holdningen at være så-slap-dog-lidt-af. I al fald ledsages kampagnen med disse ord:

'It's time to cinch up your tie and loosen up your attitude, because Suitsupply's spring/summer collection is here, and it's tailor-made for a party.'





1 af 5 
2 af 5 
3 af 5 
4 af 5 
5 af 5 
0 kommentarer
Vis kommentarer