For få følelser i skolesex

Sexundervisningen folkeskolen glemmer de følelsmæssige aspekter, mener unge piger

Kondomer og p-piller er der nogenlunde styr på - det er noget om følelser, som unge piger mangler i seksualundervisningen. (Foto: colourbox.com)
Kondomer og p-piller er der nogenlunde styr på - det er noget om følelser, som unge piger mangler i seksualundervisningen. (Foto: colourbox.com)

For meget teknik, for lidt følelse.

I Seksualundervisningen.

Det er holdningen blandt teenagepiger, ifølge en undersøgelse som ungdomsbladet Vi Unge har foretaget.

Vi Unge spurgte i forbindelse med Uge Sex kampagnen, der kørte i mange af landets folkeskoler sidste uge, deres læsere, om de lærer nok om sex i seksualundervisningen i skolen.

Se også: Modstand mod porno til børn

Hele 59 procent mener ikke, at de lærer nye ting i seksualundervisningen i skolen, og 41 procent, mener at det skyldes dårligt undervisningsmaterialet.

Men læreren er god nok, idet 71 procent mener, vedkommende er ok og god og rigtig god.

Ifølge Vi Unges chefredaktør, Tina Dines Appelt, er problemet med seksualundervisningen i folkeskolen, at der primært fokuseres på krop og teknik, og alt for lidt på relationer og følelser:

'Hvis man sammenholder vores rundspørge med de flere end de 1.000 brevkassespørgsmål omkring sex, som vi modtager hvert år, kan vi se, at hele det følelsesmæssige aspekt omkring sex, normer, tillid og rettigheder slet ikke bliver diskuteret i den almindelige seksualundervisning. Det der med at sætte et kondom på en gulerod og blomsterne og bierne, har de fleste styr på, men hvornår man er klar til sex, med hvem, og hvor ofte, er der et stort behov for at få sat ord på,' forklarer Appelt i en pressemeddelelse.

Sexolog og parterapeut Signe V. Bentzen, der har sin egen brevkasse her på ekstrabladet.dk og en søn i den skolesøgende alder, er enig:

- Det er også det vi oplever, når vi sexologer i Dansk Sexologforening går ud og taler sex med de unge. De har brug -menneske-til-menneske dialoger omkring relationer, fx omkring hvordan det føles at være forelsket, at blive dumpet og så videre - i lige så høj grad som de mere faktuelle eller tekniske ting.

Læs:

Se også: Det vil unge piger vide om sex

- Det er derfor lærere ikke skal undervise i seksualundervisning, fordi de ikke vil/kan og måske heller ikke bør slække på den naturlige disgtance, der ligger i elev-lærer relationen. Eleverne har ikke lyst til at høre om deres læreres erfaring med kærlighed og sex. Det er for tæt på. Men de er meget nysgerrige på hvad andre, fremmede mennesker har af erfaringer, som de kan lære af, lyder det fra sexolog Bentzen.

De mange brevkassespørgsmål er et tydeligt signal om, at de unge efterspørger langt mere personlig vejledning i seksualundervisningen, som de kan relatere til deres hverdag, mener chefredaktør Tina Dines Appelt:

- Det er vores erfaring, at de unge har det langt bedre med at stille de ofte lidt tabubelagte og personlige spørgsmål til en person, som de ikke kender, men som alligevel forstår dem - det synes jeg, at man skal tage med i planlægningen af seksualundervisningen fremadrettet.

Se også: Bedre sex i folkeskolen

1 kommentar
Vis kommentarer
Mest læste i Sex & samliv
Seneste i Sex & samliv
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere